Voelen tweelingen hetzelfde?

Ik zag in een serie dat een de schouder uit de kolom had en de andere dat voelde maar kan dit in het echt wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dit niet bij Spangas ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schouder uit de kom bedoel je zeker

Het beste antwoord

Er gaan veel van dit soort wonderbaarlijke verhalen rond.

Dit fenomeen is dan ook veelvuldig bestudeerd. Het zou namelijk onze makkelijkste ingang naar telepathie en aanverwante verschijnselen zijn.

Helaas bleek er bij nauwkeurige studies niets van dit vermeende effect over te blijven.

Het enige dat men zag was dat eeneiïge tweelingen vaker dezelfde zwakke plekken hadden. Bijvoorbeeld: als de ene helft bovengemiddeld gevoelig was voor blaasontsteking, was de andere helft dat ook. Bij oppervlakkige waarneming leek het dan net alsof de ene persoon de blaasontsteking van de andere persoon kon waarnemen. Bij betere waarneming bleek dat de ene persoon gewoon zelf ook een blaasontsteking had opgelopen.

Dit effect geldt zeker zolang beide helften van de tweeling in elkaars buurt vertoeven. Zodra ze het contact verliezen, neemt het effect al flink af, en blijft nog slechts de extra gevoeligheid die beide hebben (bijvoorbeeld voor het oplopen van zo'n blaasontsteking).

Gevolgen van een ongeluk, bijvoorbeeld, blijken niet door de andere helft te kunnen worden gevoeld. Er zijn wel enige anecdotes op dit gebied, maar geen daarvan bleef bij betere bestudering overeind (hoewel die anecdotes steevast vermelden dat de medici "voor een raadsel stonden" - dat klopt dus niet).
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat lijkt me sterk, maar ik ken een tweeling, niet eeneiig, die hebben bijvoorbeeld altijd (en dan ook echt altijd!) op dezelfde plaats in het gebit gaatjes, en dat soort dingen. Dat lijkt me ook sterk, maar is blijkbaar wel zo in het echt. Dus het zou me niet verbazen als dit ook in het echt kan, alleen geen idee hoe dat dan werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een tweeling voelt niet hetzelf het zijn twee aparte mensen.
Een eeneiige tweeling deelt wel het zelfde DNA hierdoor lijken ze veel op elkaar en is het wel mogelijk dat ze allebei een zelfde kwaal of ziekte hebben of ontwikkelen.
Dat wil niet zeggen dat een eeneiige tweeling niet van elkaar verschilt en dat ze geen ziektes apart van elkaar kunnen ontwikkelen. Een groot deel van de ontwikkeling hang namelijk ook af van je omgevingsfactoren, zo hebben tweelingen vaak andere vriendinnetjes, werken ze op verschillende plekken, doen verschillende sporten enz hierdoor maak je ander dingen mee als de ander en kan je ook iets anders overkomen