Is het schadelijk voor je ogen om een bril te dragen als je geen bril nodig hebt?

(gewoon benieuwdheid, vroeger zette ik wel eens voor de lol de bril van iemand anders op en werd wel eens tegen mij gezegd

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Optiek
1.8K
Amadea
een jaar geleden
Als er gewoon glas in zit kan het geen kwaad. Er zijn mensen die zo altijd een bril dragen, omdat dit de vorm van hun aangezicht verbetert.

Antwoorden (2)

Op zich is het niet slecht voor je ogen, maar je gaat (tijdelijk) een vertekend beeld zien, afhankelijk van de sterkte van de glazen.
Als je de bril weer af zet zal het beeld (na korte tijd) weer normaal worden.
Let op, als je met een (te) sterke bril de trap af wil lopen, dan kan het zo maar zijn dat je één (of meer) trede(n) mist.
een jaar geleden
Een bril die niet optimaal is aangepast aan de ogen van de drager kan leiden tot verschillende symptomen. Dit is een veelvoorkomend probleem: u merkt dat uw bril u geen ongeschonden zicht biedt. Dit leidt tot een subjectieve verslechtering van uw zicht. Dit veroorzaakt geen schade, maar vermoeit uw ogen wel. Uw ogen moeten dus ook harder werken. De mogelijke gevolgen zijn talloos en omvatten symptomen zoals hoofdpijn, nekpijn tot duizeligheid of dubbel zicht. Brandende of jeukende ogen zijn een ander symptoom. Deze zijn niet alleen het gevolg van het dragen van de verkeerde bril. Droge lucht kan ook de reden zijn. Een niet-optimale bril kan echter ook aanzienlijk bijdragen tot het probleem.
een jaar geleden