Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit misleiding van de zorgverzekering?

Voorbeeld: in de basisverzekering worden de eerste vijf zittingen bij een eerstelijns psycholoog vergoed. Je betaald wel per zitting 20 euro eigen bijdrage. Dan blijkt dat toch ook eerst je verplichte eigen risico verrekend wordt, 220,- euro. Dat staat gelijk aan ongeveer 3,5 sessie bij de psycholoog. Dan kunnen ze toch eigenlijk niet zeggen dat de eerste vijf sessies vergoed worden? Het voelt als misleiding. Want eigenlijk wordt er maar 1,5 sessie vergoed op die manier. (consult bij psycholoog is overal ongeveer rond de 85,- minus de 20,- eigen bijdrage).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nee, want het eigen risico heeft betrekking op alle zorg waarvan de kosten gedekt zijn door de basisverzekering. Dat eigen risico ben je dus kwijt ongeacht het type zorg dat je ontvangt. Het is zuur als je maar vier of vijf zittingen nodig hebt, maar niet misleidend van de verzekeraar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo is het natuurlijk ook. Was zelf wat kortzichtig in mijn denken omdat ik zo snel mijn eigen risico had verbruikt. Bedankt voor de heldere uitleg.

Andere antwoorden (3)

Het hangt natuurlijk van het ' gebruik' van je eigen risico.
Stel je hebt al 100 euro eigenrisico voor andere zorg betaald, dan wordt de berekening weer anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw zorgverzekeraar krijgt de rekening van 85 euro.
Daarvan gaat 65 eur af van je verplicht eigen risico en
20 eur gaat af van je bankrekening.

Dat verplicht eigen risico is voor alle (de eerste) zorgkosten die je maakt.
Dat heeft niets met een psycholoog te maken.

Als iemand bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet, dan zijn de kosten al zo hoog dat dat eigen risico in een keer op is.
Als je dan daarna naar de psycholoog gaat,
dan betaalt de verzekering dus ook die 65 euro.
En gaat er niets meer af van je eigen risico.

Er worden dus wel degelijk 5 sessies vergoed voor 65 euro per stuk.

Iemand die redelijk veel zorgkosten heeft, is dat eigen risico toch altijd kwijt. Of aan het een of aan het ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet misleiding,als je toevallig in het nieuwe jaar eerst bij de psycholoog komt betaal je daar je eigen verplichte risico van 220,- als dat verbruikt is kan je bv. steeds medicijnen halen en heb je geen verplicht eigen risico meer.Ik bv. gebruik veel medicijnen en moet daar nu zelf 220,- voor neerleggen,ik moet ook therapeutische kousen,nu hoef ik niet meer verplichte bijdrage hiervoor te betalen,mijn man die ook die kousen nodig heeft maar geen medicijnen,betaalt voor zijn kousen de 220,- eigen bijdrage.
Is erg veel geld en erg stom allemaal maar het zij zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing