Welk hormoon houdt een mens wakker?

Melatonine zorgt ervoor dat we ons slaperig gaan voelen en in slaap kunnen vallen. Maar hoe blijft een mensenlijf wakker? Het slaap- en waakcentrum, circadiaan ritme is betrokken. Maar wat nog meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Het gebrek aan melatonine houdt ons wakker.

Van Wikipedia:

Melatonine is een hormoon dat bij mensen in de epifyse (pijnappelklier) geproduceerd wordt uit serotonine en in een met de tijd van de dag variërende hoeveelheid aan het bloed en het hersenvocht wordt afgegeven. Het is bij vele dieren van invloed op het slaap-waakritme en het voortplantingsritme.
Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of computer) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht.

Met name dit stukje legt het uit:
Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of computer) wordt de productie van melatonine geremd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
Dat is niet één hormoon. Uit studies blijkt dat zowel ACTH als cortisol een 'piek'moment hebben voordat we wakker worden, maar of dat ons wakker houdt/maakt? Het kan ook zijn dat deze hormonen ervoor zorgen dat bepaalde regionen van het brein beter doorbloed worden, of op een andere manier interacteren met ons ritme. Adrenaline houdt je zeer zeker ook wakker, en serotonine en dopamine spelen ook een rol in het behouden van een bepaalde alertheid. Ook schildklierhormonen spelen een rol: een laag hormoonniveau zorgt voor slaperigheid, en een hoger niveau zorgt voor meer alertheid onrust, en problemen met slapen.

Verder speelt in elk geval het reticulaire activatiesysteem een grote rol bij slapen en waken.