Hoe maak ik een praatje met een verhulplener?

Mijn verhulplener zegt dat ik een praatje moet maken met mensen. En dat ik dit moet oefenen met haar!

Maar het probleem is: hoe maak ik lange praatjes met haar?

Wel weet ik dit als enige 'hoe gaat het met jouw?' kan zeggen tegen haar,

Dus ik wil graag goede en vooral een lange praatje maken met me verhulplener...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee! Me verhulplener zei tegen mij dat ik het zelf moet bedenken.....dus aan haar vragen heeft geen zin! ;(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je een hulpverlener?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry! Ik bedoel inderdaad een hulpverlener!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is jouw hulpverlener een praatjesmaker.ik zou eens naar een echte gaan.

Het beste antwoord

Als je zo na moet denken over hoe je een praatje met je hulpverlener begint als oefening, legt ze wellicht de lat wat hoog voor jou. Zouden jullie het niet eerst kunnen hebben over hoe je een gesprek kunt aanpakken?

Dan, toch een paar algemene tips. In de eerste plaats ben je waarschijnlijk te gespannen, en steeds bezig met "wat moet ik straks gaan vragen?", zodat je niet meer echt luistert naar wat zij zegt. Als je een gesprek wat meer op gang wilt houden, is het altijd de truc om mensen uit te nodigen om iets over zichzelf te gaan vertellen. Bijna iedereen heeft wel dingen waar ze enthousiast over zijn, en waar ze eindeloos over kunnen vertellen. In jouw geval zou je je hulpverlener kunnen vragen of ze iets over haar werk kan vertellen, en dan in het gesprek bijvoorbeeld vragen stellen als "wat vind je nu zo leuk aan je werk?" of "kun je iets vertellen over je eerste werkdagen hier?" Dezelfde dingen kun je vragen over iemands hobby, bijvoorbeeld: "hoe is dat zo begonnen, dat hardlopen van jou?" of "vertel me eens hoe de mooiste dag van je leven eruit zag?" En als iemand even stil valt kun je vragen "wat voelde je toen?" of "waar denk je nu aan?" Je moet trouwens ook niet al te bang zijn om af en toe een stilte te laten vallen, maar als je een paar goede, echt uitnodigende vragen stelt, kun je iemand behoorlijk lang aan de praat houden.

Alleen de vraag "hoe gaat het met jou" kan simpel beantwoord worden met "goed". Dan ben je klaar, en weet jij niet meer wat je nog meer kunt vragen. Maar juist die vragen waarin in mensen vraagt om iets te vertellen over ... (werk, hobbies, hun kinderen, hun partner, wat ze mooi vinden aan een bepaalde muziekstijl, of wat dan ook) nodigt mensen echt uit om diep na te denken over je vraag, en om uit zichzelf te gaan 'putten' om die vraag te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet 3 weken er naar toe gaan dus mijn eerste keer wordt deze woensdag! Ik ga proberen je tips op te volgen En ik laat het je dan weten! Bedankt voor je lang verhaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal denk ik helpen voor morgen! Thanks! :)

Andere antwoorden (3)

Je kan na hoe gaat het, vragen wat haar hobby's zijn? eventueel doorpraten over gezamenlijke hobby's of als je geinteresseerd bent in 1 van de hobby's. Je kan vragen over zijn/haar werk. Vakantie, het weer, eventueel relatie en/of kinderen, huisdieren enz.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beginnen met haar te vertellen wat je de dag ervoor hebt gedaan en dat je het wel/niet leuk vond en waarom wel/niet.

Oefen van te voren, vertel je hond, poes of knuffel wat je haar ook wil gaan vertellen.
Als jij iets vertelt, reageert zij daarop en dan wordt het geen kruisverhoor met allerlei vragen van jouw kant.

Je kunt ook vertellen over de plannen die je hebt. Wat je met Pasen gaat doen, of in de vakantie, of als het zomer is, of........... vul zelf maar in.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bedankt voor de tips ;)
het punt is dat je eerst moet bedenken waarover je iets wil weten. Mensen dus ook hulpverleners vinden het leuk iets over zichzelf te vertellen. Over hobbies maar ook meningen over dingen, zaken, politiek actuele zaken gebeurtenissen.
Als je vooral openvragen stelt dus geen vraag waar je ja of nee op antwoord dan duurt het gesprekje langer....
succes