Waarom zijn er in gezondheidszorg, op cliëntenniveau (dus in de zorg van de dagelijkse praktijk) steeds meer laag opgeleiden werkzaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Phylos2;

Zorgverlenende instelling worden vanwege door de overheid opgelegde marktwerking en verzelfstandiging steeds meer gedwongen om als een bedrijf te gaan calculeren. Velen zullen dan ook gaan snijden in de personeelsbudgetten en lager opgeleid en dus goedkoper personeel aannemen. Dat de kwaliteit van de zorg daar onherroepelijk onder moet lijden is een ander (triest) verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat die personen zeer waarschijnlijk een goeie zorgverlening in hun genen hebben! Heeft niet zo veel met hogere opleiding te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht zeer binnenkort een huisarts-assistent... Dan kom je op spreekuur, die man kan helemaal niets, maar heeft medisch geheim, lagere school en meer niet...

Die moet dan een script afwerken van het scherm... Heeft u pijn? vraagt hij dan en dan antwoordt de patiënt, ja... Oh dan moet hij door naar pagina 75 en dan komt de volgende vraag... En als die ongeschoolde huisarts-assistent met zijn computer-script geen diagnose kan stellen, dan mag die man naar een echte huisarts...

Dat voeren ze binnenkort in om de kosten te besparen van de gezondheidszorg... De huisarts-assistenten moeten wel kunnen lezen en met computers kunnen omgaan en een medisch geheim kunnen bewaren., verdere opleiding niet nodig...

Dat is nog eens een mooie toekomstvoorspelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of er steeds meer laag opgeleiden zijn of dat dit maar zo lijkt.

Lager opgeleid personeel heeft nadelen, maar ook voordelen. Lager opgeleiden zijn goedkoper, dus kunnen er meer krachten aangenomen worden. Bovendien is het zo dat bv mensen die een mbo-opleiding hebben gehad een minder theoretische vorming hebben, maar wel juist veel praktische vaardigheden hebben geleerd in hun opleiding. Bv in de verpleging is veel behoefte aan deze mensen om het uitvoerende werk te doen, omdat juist hun aanwezigheid direct wordt opgemerkt door de patiënten en het uitvoerende werk denk ik ook het meeste werk is.

Het wordt wel een nadeel als er een tekort is aan kennis, dus dat er mensen worden aangenomen die niet in staat zijn de taken uit te voeren die er open liggen. Of dit gevaar er op het moment is durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland bestaat de zgn BIG wet.De Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg.
Iedere gediplomeerde in de gezondheidszorg staat geregistreerd in deze wet anders mag hij/zij niet de titel gebruiken als bv. arts, apotheker of verpleegkundige.
Verder is er in de BIG wet vastgesteld wie welke handelingen mag uitvoeren, zoals operatie's, injecteren, sondevoeding geven enz.
Dat er laagopgeleide mensen werkzaam zijn in de gezondheidszorg betekend dus niet dat ze bepaalde verzorgende en veplegende taken mogen uitvoeren, hier zijn duidelijke regels voor.
Zonder opleiding mag je niet injecteren bv, maar je mag wel iemand helpen met het huishouden, of als je de daarvoor bedoelde opleiding heb gehad mag je iemand helpen met de persoonlijke verzorging, maar dan bv weer niet een wondverzorgen als dit niet bij jouw opleiding hoort.
Verplegend en verzorgende weten zelf goed welke handelingen ze wel en niet mogen doen.
Een laag opgeleide werknemer is uiteraard goedkoper of als je het omdraait iemand die en opleiding heeft gehad in de verzorging/verpleging is te duur om het huishoudelijk werk te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De BIG wet geeft duidelijk aan wat een persoon binnen zijn opleiding "mag"doen. Dit is structureel aangegeven. Het hoeft dus niet perse negatief te zijn maar duidelijk verdeling van taken binnen hun bevoegdheid. Het is uiteraard kosten besparend maar of de zorg er minder om is valt nog te bezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het op mijn werk niet merken dat we minder hoog opgeleiden en meer laag opgeleiden als collega krijgen. Het is wel zo dat we minder te besteden hebben doordat de overheid heeft gesneden. Er is meer werk voor minder personeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, helaas is dit maar al te waar. Ik werk zelf in de gezondheidszorg, heb ook de nodige opleidingen hiervoor gehad. Ook alle nieuwe en opfriscursussen gevolgd. Maar iedereen met twee mag komen werken, zonder kennis van zaken!! Dit met alle grote risico's van dien. Ze zijn wel een stuk goedkoper...... en daar draait het momenteel om in de gezondheidszorg. GELD