Kan je jezelf niet vertekend in de spiegel zien in een droom?

Ik heb wel eens 'last' van lucide dromen, een lange tijd terug ben ik daar heel veel informatie over op gaan zoeken, omdat ik het interessant vind. Ik weet ook nog dat ik ergens gelezen heb als 'truc' om te weten of je droomt of niet; door in de spiegel te kijken. Zie je een vertekend beeld, dan droom je.

Ik had laatst een droom waarin ik in de spiegel keek en ik zag er precies het zelfde uit. Het was overigens geen lucide droom, ik keek in de spiegel omdat iemand zei dat ik er raar uit zag.

Maar, kan dit wel? Of nou ja, hoe zit het nou? Ik vind het heel vaag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Amadea
12 jaar geleden
Ga dan maar dromen dat je op de kermis bent en in een lachspiegel kijkt... Onzinnige redenering, hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik begrijp je reactie niet zo goed, Amadea? Kan je het misschien uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er onzinnig aan? Heb je wel eens geprobeerd in een spiegel te kijken in je droom? Zie jij dan wel voor langere tijd een consistent beeld? Ik niet hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De truc om te weten of je droomt is juist vliegen! Als je gaat vliegen WEET je dat je droomt. Die spiegeltruc snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan in dromen!
Dus je vraag is eigenlijk overbodig.
Niet onaardig bedoelt hè!
Ik vind dat zo interessant,lucide dromen,mijn broer kan zijn dromen echt sturen,hij is zich ook bijna altijd bewust dat hij droomt,ik helaas niet.
Ik zou willen dat het me lukte want ik heb echt vaak nachtmerries(en ik huil en schreeuw soms in m'n slaap),ik zou misschien minder angstig zijn als ik wist op dat moment dat ik droomde en ze ook kon beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen truc, Pelle :-). Het is gewoon zo dat de meeste mensen in een droom een 'raar' beeld zien als ze in de spiegel kijken. Een truc om te weten dat je droomt, is volgens mij onzinnig. Ik weet altijd of ik droom of niet, daar is nooit twijfel. Ik weet wel dat er mensen zijn die proberen om te 'leren' lucide te worden in hun dromen, en dat het regelmatig toepassen van dingen die in dromen vreemd zijn, gebruikt wordt om in te laten slijten als gewoonte om het beter te kunnen herkennen als je droomt. Dat is dus een techniek voor als je niet van jezelf lucide droomt, maar het wel wilt leren. Maar als je lucide droomt, heb je zo'n 'check' niet meer nodig. Of dat moet anders zijn bij mensen die het via technieken hebben geleerd en niet van zichzelf lucide dromen, maar ik twijfel echt nooit of ik droom of niet, niet in m'n dromen en niet overdag. Dat wéét ik gewoon. @Laurena: je kunt het leren hé? Er zijn technieken die je kunt aanleren, daarmee kun je leren om lucide te worden in je dromen, en leren om meer controle te krijgen over je dromen. Er zijn ook psychologen die dit toepassen als behandeling tegen nachtmerries, maar dat is nog niet erg wijdverbreid. Maar je kunt het ook jezelf aanleren, ga bijvoorbeeld eens kijken op www.lucididipedia.com, daar vind je veel informatie, zelfs video tutorials over diverse technieken die je kunt gebruiken. Voor mij was het een eye-opener, ik wist niet beter dan dat lucide dromen iets is wat je doet of niet doet/kunt of whatever, maar weet nu dat er mensen zijn die echt heel intensief allerlei oefeningen doen omdat ze dat zo graag mee willen maken. En ik snap het wel hoor, want lucide dromen is gewoon hartstikke leuk, interessant, en je kunt er veel van leren :-)

Antwoorden (2)

Een paar dingen zijn altijd raar in je dromen: spiegelbeelden, boeken, klokken, etc. Allemaal dingen waarbij je brein gewend is om informatie te krijgen, terwijl bij een droom je brein die informatie juist moet invullen. Omdat je hersenen gewend zijn om bij bijvoorbeeld het kijken in een spiegel passief af te wachten, zullen ze niet snel een correct spiegelbeeld laten zien.

Daarom zijn dit soort dingen wel verworden tot 'checks' om te kijken of je droomt. Maar die zijn nooit 100% waterdicht. Ik was pas een boek aan het lezen in m'n droom, en wat ik las, sneed best wel hout. Wél was het zo dat toen ik opnieuw een bepaalde paragraaf wilde lezen, dat niet lukte, en ik dezelfde tekst niet meer terug kon vinden. Het is dus wel mogelijk om een boek te lezen in je droom, of om in een spiegel te kunnen kijken, maar je zult zien dat als je vaker of langer kijkt, je onderbewust het toch niet volhoudt om een consistent droombeeld te laten zien van een situatie waarin normaal gesproken je brein 'wacht' op informatie, in plaats van die zelf te creëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik begreep eigenlijk al niet waarom het zo was, maar door jouw uitleg wel. Waarschijnlijk niet lang genoeg in de spiegel gekeken ;).
Ja hoor.
Dat kan allemaal zo maar.
Je kunt toch gewoon dromen dat je in een spiegel kijkt?
Of snap ik je vraag niet?

Want in een droom kan gewoon alles.
In een droom kun je vliegen en je zelf
helemaal vertekend zien.
Maar je kunt ook in een spiegel kijken en er (in je droom)
fantastich uit zien............Of zwart. Of groen. Dream on.

Als dat kijken in de spiegel een realiteitstest is
die niet werkt, dan droom je dus gewoon echt.
En net wat je zegt: dan is het geen lucide droom

En als je toch beseft dat er iets raars aan de hand is
dan doe je een van de andere realiteitstesten.

Nog veel meer vage uitleg over lucide dromen vind je in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik weet wel dat je in een spiegel kan kijken in je droom, maar ik wist niet of je nou een realistisch beeld van jezelf kon zien, of niet.
Amadea
12 jaar geleden
Als je kunt dromen dat je een realistisch beeld van jezelf ziet, dan droom je toch ook dat je dat ziet? Tja, ik weet niet hoe ik jou duidelijk moet maken wat ik bedoel, maar het blijft onzinnig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, jij vindt het onzinnig, dat mag. Ik had gewoon gelezen dat het niet kon.. en toen overkwam het mij toch. Dan is het toch niet zo raar om het even na te vragen? Als jij leest dat iets absoluut niet kan, maar zelf kan je het, dan begin je toch ook te twijfelen? Je denkt namelijk niet meteen dat je een bijzonder persoon bent of zo, maar het is vaag. Tenminste, voor mij was dat zo. Vandaar dat ik mijn vraag stelde, sorry als het onzinnig voor jou overkomt, maar ik vroeg het me gewoon af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste emforever:
Dat hele dromengedoe, dromenuitleg, en de meeste dingen die je daarover kan lezen, zijn inderdaad een beetje onzinnig.
Wetenschappers zijn er gewoon nog niet helemaal uit
hoe dat allemaal werkt en dan gaan mensen daar
fraaie dingen bij verzinnen. Die nergens op gestoeld zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het niet over dromenuitleg Momo, maar gewoon over lucide dromen en de dingen die ons brein wel en niet doet of kan doen. Het feit dat een spiegel meestal geen normaal spiegelbeeld geeft in een droom, is logisch te verklaren, en ieder kan dit voor zichzelf ook controleren. Zo vaag is dat niet hoor.