Kan je jezelf niet vertekend in de spiegel zien in een droom?

Ik heb wel eens 'last' van lucide dromen, een lange tijd terug ben ik daar heel veel informatie over op gaan zoeken, omdat ik het interessant vind. Ik weet ook nog dat ik ergens gelezen heb als 'truc' om te weten of je droomt of niet; door in de spiegel te kijken. Zie je een vertekend beeld, dan droom je.

Ik had laatst een droom waarin ik in de spiegel keek en ik zag er precies het zelfde uit. Het was overigens geen lucide droom, ik keek in de spiegel omdat iemand zei dat ik er raar uit zag.

Maar, kan dit wel? Of nou ja, hoe zit het nou? Ik vind het heel vaag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een paar dingen zijn altijd raar in je dromen: spiegelbeelden, boeken, klokken, etc. Allemaal dingen waarbij je brein gewend is om informatie te krijgen, terwijl bij een droom je brein die informatie juist moet invullen. Omdat je hersenen gewend zijn om bij bijvoorbeeld het kijken in een spiegel passief af te wachten, zullen ze niet snel een correct spiegelbeeld laten zien. Daarom zijn dit soort dingen wel verworden tot 'checks' om te kijken of je droomt. Maar die zijn nooit 100% waterdicht. Ik was pas een boek aan het lezen in m'n droom, en wat ik las, sneed best wel hout. Wél was het zo dat toen ik opnieuw een bepaalde paragraaf wilde lezen, dat niet lukte, en ik dezelfde tekst niet meer terug kon vinden. Het is dus wel mogelijk om een boek te lezen in je droom, of om in een spiegel te kunnen kijken, maar je zult zien dat als je vaker of langer kijkt, je onderbewust het toch niet volhoudt om een consistent droombeeld te laten zien van een situatie waarin normaal gesproken je brein 'wacht' op informatie, in plaats van die zelf te creëren.

Ja hoor. Dat kan allemaal zo maar. Je kunt toch gewoon dromen dat je in een spiegel kijkt? Of snap ik je vraag niet? Want in een droom kan gewoon alles. In een droom kun je vliegen en je zelf helemaal vertekend zien. Maar je kunt ook in een spiegel kijken en er (in je droom) fantastich uit zien............Of zwart. Of groen. Dream on. Als dat kijken in de spiegel een realiteitstest is die niet werkt, dan droom je dus gewoon echt. En net wat je zegt: dan is het geen lucide droom En als je toch beseft dat er iets raars aan de hand is dan doe je een van de andere realiteitstesten. Nog veel meer vage uitleg over lucide dromen vind je in de bron.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100