Is dit normaal?

Tijdens de introductieweek van mijn opleiding kregen wij bijzonder weinig slaap. Op de laatste dag was ik dan ook vrij moe maar wel happy. We stonden in een café en een dronken jongen legde steeds zijn arm om mijn schouders, ik duwde hem iedere keer weg, maar hij bleef het doen totdat ik naar buiten liep. De tranen stroomden over mijn wangen, ik trilde enorm en voelde me diepongelukkig. Is dat normaal? Wat zou er aan de hand kunnen zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Slaaptekort maakt labiel. Heftige reacties op nare ervaringen worden niet meer geremd door onze hersenen.

Zie bijgaande interessante bron voor de
verklaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat weet alleen jij. Misschien herrinderde die jongen je ergens aan waar je liever niet aan herrinert wil worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door weinig slaap en het drinken van veel alcohol kunnen je emoties op hol slaan zonder dat je er zelf iets aan kunt doen. Een vriendin van mij begon, nadat ze weinig slaap had gehad en teveel had gedronken, ook een keer zomaar zonder reden te huilen midden in een discotheek. Of het normaal is weet ik niet, maar het komt wel degelijk vaker voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De jongen heeft gevoelens in jouw losgemaakt, misschien veroorzaakt door bepaalde herinneringen, waar je je tot dat moment nog niet bewust van was.
Deze komen recht uit je onbewustzijn, diep uit je hart en zijn getriggerd door wat hij deed. Wat hiervan de oorzaak is kan alleen jij vertellen.

Ga bij jezelf na wat er precies met je lijf en je emoties gebeurde zodra hij zijn arm om je heen legde en dit bleef doen. Misschien herken je het met emoties uit het verleden of emoties die je lange tijd hebt geprobeerd te onderdrukken.
Probeer de fysieke gevolgen van de gebeurtenis te linken met de emoties die bij je opkwamen. Het zijn waarschijnlijk geen nieuwe gevoelens; ze kwamen enkel naar de oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wegduwen heeft niet geholpen, misschien dat je in dit geval wat harder had moeten optreden en duidelijk nee had moeten zeggen. Ook op een andere plek gaan staan had een oplossing kunnen zijn, maar omdat je steeds bij hem bleef staan was dit voor hem iedere keer een aanleiding. Als je naar een andere plek was gelopen en was weer bij je gekomen had je dit kunnen melden aan de barkeeper zodat hij misschien een oplossing voor je had.

Jij was vreselijk moe en weet niet of je alcohol had gedronken maar deze combinatie is natuurlijk heel fout en kom je dicht bij emoties te staan en kunnen de tranen over je wangen stromen. Met of zonder aanleiding maar kan je heel emotioneel worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet normaal dat iemand je lastig blijft vallen als je hier niet van gediend bent. Dronken of niet. Ik hoop dat je de jongen ooit nog eens in niet beschonken bui hierop kan aanspreken.

Wellicht is de combinatie van slaaptekort en de onmacht die je voelde de reden geweest dat je heel ongelukkig was met de onmacht die je voelde. Ondanks dat je aangaf er niet van gediend te zijn hield de jongen tenslotte niet op.

Misschien lucht het al op om er op deze plek over te praten en na te denken wat je een volgende keer eventueel beter kunt doen zodat je zelf in control bent (weglopen is wel degelijk in dit geval een goede optie).

Als je er nog erg mee zit zou het ook kunnen helpen om na te gaan of er een vertrouwenspersoon is op het instutuut waar je de opleiding volgt. Soms is het gewoon goed om hier nog eens met iemand over na te praten, zonder dat dit heel zwaar moet worden aangezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het wel.. Niet dit specifieke geval hoor, maar gewoon dat je emoties nogal op hol kunnen slaan als je moe bent.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat, zoals in eerdere antwoorden genoemd wordt, een bepaalde herinnering omhoog kwam, maar mij lijkt waarschijnlijker dat dit gewoon je lichaam was, die zei dat het tijd was dat het es allemaal afgelopen is, en dat je moest gaan slapen. Dat wat die jongen deed was waarschijnlijk meer een aanleiding dan een oorzaak.

Toegevoegd na 34 minuten:
O en daarnaast: dat wil niet zeggen dat wat die jongen deed klopte.. Oefen even op je bitchslap voor de volgende keer, zelf vind ik de backhand-versie het meest effectief. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wordt altijd chagrijnig als ik moe ben,Dan slaan mijn emoties eigenlijk ook op hol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als beleefd niet werkt, dan maar grof. in mijn ervaring werkt dat inderdaad beter bij dronken mannen. Die reageren niet meer op subtiele gebaren..
Ha, die MarieAnne;

Voor jou is dit gezien je vraag dus niet normaal. Voor mij persoonlijk ook niet. Maar er zullen gerust mensen zijn die door oververmoeidheid snel emotioneel kunnen worden en voor wie deze reactie dus wel normaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag! Of het concrete incident iets bij je los heeft gemaakt en waar dat dan vandaan zou komen dat kan ik niet beoordelen. Misschien kun je dat zelf, alleen jij zelf kunt beoordelen of het nodig is om dit wel of niet te analyseren. In het algemeen gesteld denk ik dat het vrij normaal is om na een week van zo weinig slaap (en misschien ook meer alcoholgebruik dan normaal) je emoties wat minder onder controle te hebben. Van puur slaapgebrek kunnen de gekste dingen iets in je triggeren. Ik heb zelf ook ooit meegemaakt dat ik na een uitwisselingsweek met weinig slaap (en ook veel alcohol en ongezond eten) terwijl we wachtten op de trein terug zomaar moest huilen. Een paar vriendinnen vroegen me wat er was en begonnen allerlei mogelijke redenen aan te dragen, maar eerlijk gezegd had ik geen idee waarom en kon er geen enkele aanleiding voor verzinnen. De vraag is denk ik ook waarom je wilt weten waarom. Heb je er echt last van of is het gewoon dat mensen van nature een reden willen hebben? Soms gebeuren dingen zonder te weten waarom, maar ik denk dat dit vrij normaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was aanranding en je deed wat je moest doen, je had beter hem een trap onder zijn b*llen kunnen geven...

Slaapdeprivatie maakt dat je weinig kunt hebben en korter bent van gedogen... Heel normaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb, lang geleden, in een zelfde situatie gezeten. Gelukkig was ik goed uitgeslapen maar werd ook door een dronken vent lastig gevallen. Ook iedere keer zijn arm om me heen slaan ondanks dat ik hem diverse malen had gevraagd om weg te blijven. De 1 na laatste keer heb ik hem gezegd dat hij een dreun zou krijgen als hij het nog een keer zou doen. Dat gebeurde dus en toen heb ik hem een dreun voor z'n hoofd verkocht. Ik voelde me heel sterk doordat hij zo dronken was en ik voelde mij ook in mijn recht staan. Ik sla eigenlijk nooit maar heb me zo aangerand gevoeld dat ik ging slaan. Doordat jij je ook al gedurende langere tijd liep te ergeren aan die vent en omdat jij je ook aangerand voelde, liepen je emoties hoog op. Waarschijnlijk had je ook willen gaan slaan maar je bent naar buiten gelopen en was toen van hem af. Op dat moment brak je bij wijze van spreken en dat uitte zich bij jou in trillen en huilen. Waarschijnlijk komt dit met name door de onmacht die je voelde en door het intense gevoel van onrecht, want het was eerlijker geweest als hij buiten had gestaan en niet jij.
Ik denk dus dat het slaapgebrek je emotioneel zwak maakte en dat is heel menselijk. De ene persoon is echter gevoeliger voor slaaptekort dan de ander.