hoi ik heb de eerste mg prik gehaald ben nu voor 40% beschermt zeeggen ze en bij een 2 de voor 70%

nu is mijn vraag als ik het bij deze ene laat en dus voor 40% beschermt ben verloopt de griep dan ook milder als ik hem mocht krijgen of is dat aleen als je allebij de prikken hebt gehad

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je dat niet beter kunnen vragen toen je die spuit kreeg... je was er toch!!!

Antwoorden (6)

Ze zeggen zo veel... Geloof maar wat ze zeggen... Ik geef je 36% kans dat dat lukt, dat geloven wat ze zeggen, dus ook van wat ik zeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige die je hier een duidelijk antwoord op kan geven is je huisarts of de GGD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of RIVM of Ministerie van Volksgezondheid
De belangrijkste manieren om achter het antwoord te komen op een rijtje:

- Vragen aan de (huis)arts / medisch specialist / de GGD
- http://grieppandemie.nl/home/veelgestelde_vragen
- Bellen met 0800-1100 (het speciale informatienummer van de overheid).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar daar staat tegenstrijdige informatie op: 1) Het vaccin is geregistreerd voor een toediening van 2 prikken. In landen om ons heen is soms om economische redenen besloten maar 1 vaccin toe te dienen. Nederland kiest voor 2 prikken om een hoge bescherming te realiseren. Dus, in al die landen is één prik voldoende. Maar: 2)Na ruim een week na de eerste prik verschijnen de eerste antistoffen in het bloed. Deze verdwijnen weer langzaam, maar worden door de tweede prik weer verhoogd tot een blijvend hoog niveau. Dit blijvende hoge niveau wordt bereikt 10 tot 14 dagen na de tweede prik. Dus in al die landen zijn de mensen onbeschermd, omdat de antistoffen verdwijnen na één prik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je een goed punt en ik denk aanleiding tot verdere vragen, wat let je om het gratis nummer eens te bellen en eens na te gaan hoe de callcentermedewerker zich eruit werkt?
Die percentages zijn uit de lucht gegrepen, maar verwijzen een beetje naar de werking van ons immuunsysteem.

De eerste griepprik bevat een stukje van het virus. Een virus bestaat uit een eiwitmantel (buitenkant) en hierop zitten specifiek herkenbare moleculen die specifiek zijn voor het virus.

Door die herkenbare onderdelen in te spuiten wordt je niet ziek, maar prikkel je je immuunsysteem wel om antistoffen te maken tegen die herkenbare onderdelen. De stoffen die je ingespoten krijgt worden afgebroken en dan weet je immuunsysteem nog wel hoe de deeltjes te herkennen zijn. Mocht je geinfecteerd worden door het echte virus, dan kan je immuunsysteem heel snel aan de slag om het virus aan te vallen. De griepverschijnselen zullen dan niet of veel minder sterk zijn.

Als je de tweede prik haalt krijg je weer die deeltjes ingespoten (niet het levende virus) en wordt je lichaam geprikkeld (gealarmeerd omdat het denkt besmet te worden) om actief antistoffen te maken. Die antistoffen hebben op dat moment geen functie als je niet besmet bent, maar blijven wel een tijdje in het bloed aanwezig. je bent dan even dubbel beschermt:

1. Doordat je immuunsysteem "weet" hoe het virus te herkennen is.
2. Doordat er al actief antistoffen in het bloed zijn.

Of je dat nu in percentages kunt uitdrukken betwijfel ik. Als je geen griepprik krijgt en wordt blootgesteld kan het ook zijn dat je lichaam zelf antistoffen maakt zonder dat je ziek wordt of er iets van merkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Helder. +1
In de uitnodiging voor de mexicaanse griepprik die ik kreeg stond: Hert heeft geen zin om 1 van de 2 te nemen, om beschermd te zijn die je beiden vaccinaties te nemen... Dus denk ik een antwoord op je vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hem gisteren gehad en mijn huisarts vertelde me dat de eerste de belangrijkste is.Mocht je na de eerste pruik dus alsnog de mexgriep krijgen krijg je de milde variant en hoef je niet opgenomen te worden.De 2de prik is een extra boost om je er nog meer tegen te beschermen(kans is dan kleiner dat je de mex griep krijgt).Dus ik hou het bij 1tje,want de milde vorm overleef ik ook wel en is dan net als een gewone griep,daar doe ik het voor en is voor mij dus voldoende.

suc 6