Hallo, Ik heb last van overbeweeglijkheid. Ik vraag me nu af of het goed is om bijvoorbeeld als je pijn hebt (pols) er verband omheen te doen? sporten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat hangt er vanaf. Ja, irritant antwoord :-)

Bij overbeweeglijke gewrichten is het extra belangrijk dat je je spieren goed traint. Het is dus niet altijd goed om iets te gebruiken dat deels de functie van je spieren overneemt, zoals een brace, tape, of een rekverband. Aan de andere kant: als je spieren het niet redden op eigen kracht, is het erg belastend voor je polsgewricht, dat dan klappen moet opvangen die de spieren niet aankunnen.

Met bracen of tapen verlies je op den duur spierkracht. Zolang je alleen zoiets gebruikt bij het sporten, zal dat effect zeer beperkt zijn. Alleen loop je wel alsnog het risico dat je er afhankelijk van gaat worden, omdat je polsspieren op den duur niet meer 'weten' hoe ze moeten reageren als ze eens wat meer kracht moeten leveren. Maar, weer die andere zijde: beschadigingen moet je zeker vermijden, en overbelasting ook.

Het beste kun je deze vraag stellen aan je huisarts, of aan een fysiotherapeut. Misschien is het ook goed om daar te bespreken of de sport die je doet, wel heel geschikt voor je is als je daar klachten van krijgt. Eventueel zou je een verwijzing kunnen vragen naar een gespecialiseerde handfysiotherapeut als je veel klachten hebt, of naar een sportfysio. Als de klachten mild van aard zijn en weinig complex, zal de huisarts of een basisfysiotherapeut je waarschijnlijk prima kunnen adviseren, nadat ze je pols hebben onderzocht en van jou gehoord hebben wat precies de bewegingen zijn waarbij je klachten opspelen. Die kunnen dan een betere afweging maken dan wij dat hier kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Reactie op het tweede zinnetje: Minder irritant in elk geval dan "licht eraan".... ;-/
Sowieso om bewegingsbeperkingen aan te brengen op een pijnlijke pols.
Een bandage en brace bieden ondersteuning aan het pols en het voorkomt dat je pols verder overbelast raakt.

Koop een boksbandage en knik deze in een lengte van ongeveer 40 centimeter. Is goedkoper dan een brace. Met de klitterband is het makkelijk in gebruik.