Wat is de graad van koorts?

Als iemand van zichzelf een lage lichaamstemperatuur bijvoorbeeld 36.5 gr. is het dan zo dat diegene dan met 37.5 gr. koorts heeft of is dit standaard vanaf 38 graden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, +1. Ik ben ook zo'n kouwe kikker (altijd een lichaamstemp tussen de 36 en 36,5) en heb me dit inderdaad ook wel eens afgevraagd. De meeste mensen lopen nog vrolijk rond met een lichaamstemp. van ca. 38 graden, terwijl ik me dan al hondsberoerd voel en echte flinke koortsverschijnselen heb.

Antwoorden (5)

Onder koorts verstaan we een stijging van de lichaamstemperatuur boven de 38 graden Celsius. Normaal is de lichaamstemperatuur tussen de 36,5 en 37,5 graden Celsius. Bij een temperatuur tussen de 37,5 en 38 graden Celsius spreken we van verhoging.

Koorts wordt ook hyperthermie of pyrexie genoemd, zeer hoge koorts (boven 42 graden Celsius) hyperpyrexie. Let wel dat koorts geen ziekte is maar een verschijnsel en dat het de natuurlijke reactie is van het lichaam op een onderliggende infectie of ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord! Mariejose +1 van mij.
°C...

Het zijn ° Celcius...

Nee is de verhoging die telt... dus plus 2° op jouw standaard is 2 ° koorts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin. Iemand heeft geen "standaard" temperatuur. Je temperatuur verandert zelfs in de loop van de dag! Iemand heeft misschien gemiddeld gezien een lagere temperatuur dan iemand anders, maar voor de definitie van koorts maakt dat niets uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Irisch... Ja dat klopt jouw en ieders standaard beweegt continu over de dag, je hebt daarin gelijk... Maar op die standaard komt de verhoging in °C en dat is de koorts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry maar die beredenering klopt van geen kant. De meeste mensen hebben een standaard van rond de 37°. als je daar 2° bij optelt kom je al op 39°. Terwijl de meeste media spreken van koorts vanaf 38°. Natuurlijk wisselen de temperaturen van 35,5° tot 37,5°, maar om daar klakkeloos 2 bij op te tellen. Dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef me dan een min en laat je commentaar achterwege... De vraagsteller zal jou belonen met 10 punten als jij het goed hebt... En al dat gecommentaar daar heb je niets aan... XiniX is zo strondeigenwijs die verander jij niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foute antwoorden zijn net zo onnuttig, dat mogen mensen best weten toch? Haal anders je antwoord gewoon weg als je geen commentaar wilt, maakt mij niet uit hoor.
Zoals hierboven staat is hyperthermie géén koorts, maar oververhitting met een andere oorzaak.

Normaliter spreekt men boven de 38° pas van koorts.

Zie link voor verdere info en verwaarloosbaarheid van enkele temperatuurschommelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Min zonder onderbouwing? toeval? :-)
Tussen de 36 en 37,5 noemt men een normale temperatuur.
Dus iemand die een lagere temperatuur heeft heeft eveneens pas bij 38, koorts
Kan verschillen per per persoon en het tijdstip van de dag.
Vanaf 37.8 tot 38 noemt men verhoging.
Boven 38 en hoger is het koorts
Boven de 41 en hoger is er actie nodig omdat het lichaam dit moeizaam aan kan.
Koorts op zich is een goede reactie van het lichaam die de veroorzaker aanpakt. Dus rustig afwachten in geval van huis, tuin en keuken ziekten. !