Mensen die met een accent praten, denken die ook met een accent?

En hoe is dat dan? stel dat ze 'gewoon abn' denken, maar dat het er dan uit komt met een limburgs of rotterdams accent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een goeie...

Het beste antwoord

Ja, je denkt in dezelfde taalvorm als je spreekt. Bij het beheersen van meerdere talen kunnen dat zelfs andere talen/accenten zijn dan je als moedertaal geleerd hebt. Als ik naar een film op de BBC kijk ga ik in het Engels denken...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is heel erg waar, ik denk ook veel in het Engels als ik daar een tijd veel mee bezig ben geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar, ik denk gewoon nederlands :p maja iedereen is anders

Andere antwoorden (5)

Ik kan alleen voor mezelf spreken maar meestal denk ik in het Limburgs, maar als ik in "abn" denk, "hoor"ik zelf "gewoon een zachte g.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk het wel.
Ik heb namelijk langere tijd in Duitsland gewoond en gewerkt en was dus verplicht Duits te praten.
Ik kwam tot de ontdekking (want je staat er niet bij stil),
dat ik óók in het Duits dacht. Hoe meer ik de taal beheerste hoe beter ik ontdekte dat het niet goed 'klonk' als ik de naamvallen verkeerd toepastte.
Ik moest dan bewust weer naar het Nederlands terugschakelen om er de regels weer voor terug te halen zoals ik ze op school geleerd had. De rijtjes met mit, nach, bei, seit enz. voorde derde naamval bijv. dreunde ik in mijn hoofd weer op, zónder dat ik daar de vertaling bij wist. Ik wist het natuurlijk wel, maar dat doe je dan niet.
Als ik dan weer thuis kwam in Nederland, had ik echt moeite na langere tijd om normaal Nederlands te spreken want ik bleek Duits te denken. Ik gooide klakkeloos Duitse letterlijke vertalingen er tussen door. Het duurde niet lang voor ik weer ABN sprak, maar hierdoor weet ik dus dat je in de taaldenkt die je spreekt. Dat zal dan met dialect ook niet anders zijn.
amc
12 jaar geleden
Ik denk hoe ik praat - dus met zachte g in mijn geval. Mijn vriendin is Duits en ik praat ook Duits met haar, dat heeft weer tot gevolg dat ik tijdens mijn slaap schijnbaar Duits praat :D.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Ik kan van mezelf zeggen dat ik met dialect praat. En ik denk ook gewoon in dat dialect.

(hoewel ik ook abn kan denken, gewoon dialectloos)

Ik denk dat iemand met een accent ook gewoon in abn kan denken als deze zich daartoe zet. Waarschijnlijker is dat je in je spreektaal denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder is geboren in Twente, mijn vader in Drente. Ik ben geboren in Overijssel, maar mijn vader werd overgeplaatst (machinist NS) naar Den Haag toen ik vier jaar oud was. Ik spreek nu dus overwegend het ABN (met een Haags achtergrondje. Ik woon nu weer in Twente (al 40 jaar), maar dat Haags blijft. Echter als ik met echte Twentenaren spreek ga ik over in dat dialect ( al is dat niet perfect). In Den Haag spraken mijn ouders overig ook gewoon in dialect, dus ik kan het heel goed verstaan. In principe ben je gewoon tweetalig geworden.