hoe kan ik mijn snijwonden bedekken?

Ik snijd mijzelf, ik weet dat het niet goed is maar mijn hele linkerarm zit onder. Ik heb nieuwe kleding gehaald maar het zijn korte mouwen, voor de vakantie had ik op school al pleisters op mn arm. Ik kan er niet mee blijven lopen, wie heeft tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Meid, je weet niet wat je aan het doen bent.
Het stofje waardoor je je beter voelt, heet endorfine. Dit stofje kan je ook door andere dingen krijgen.
"Endorfine kan worden aangemaakt naar een lichamelijk inspanning. Als je maar lang genoeg rent voel je je vanzelf roesachtig, een gevoel alsof je 'high' bent. Ook kun je endorfine opwekken door een bepaald deel van je hersenen te prikkelen. Dit deel noemen we het Septum Pedicum. Hiermee kun je alle pijn wegnemen en komen de symptomen van endorfine in je lichaam. "
"Ook chilipepers kunnen endorfine aanmaken. Endorfine wordt ook aangemaakt bij verliefdheid. "

Zo zie je dat je je ook beter kan voelen op andere manieren.. Ik ben zelf op jonge leeftijd voor +/- een jaar depressief geweest, ik weet hoe je je voelt. Ik heb mezelf ook gesneden maar daar heb ik heel erg spijt van. Je kan net zo goed lekker gaan rennen, en je huid mooi houden, en van rennen krijg je nog een mooi figuur ook!
Ik ben van mijn depressie afgekomen door dingen te doen die IK wil, en niet een ander, dus niet toegegeven hebben als anderen me gebruiken enzo.
Ga doen wat jij leuk vind! Ik zelf ben een "bucket list" begonnen, en daardoor krijg en kreeg ik heel erg zin in alles, als ik wakker word heb ik iets om naar uit te kijken, en als ik dat ding waar ik naar uitkeek heb gedaan, dan staat er al een volgend ding wat ik graag doen.

Je kan het je vast niet voorstellen maar je zal echt nog wel gelukkig worden, probeer alleen niet in een hoekje te gaan zitten wachten tot het weer over is, want zo werkt het leven jammer genoeg niet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er zijn littekenbehandelingen mogelijk. Daarmee gaat het niet helemaal weg, maar de littekens worden wel minder zichtbaar. Maar dat heeft alleen nut als je inmiddels bent opgehouden met snijden, en ik meen uit je vraagstelling op te maken dat dit niet het geval is. Heb je daar al hulp voor? Zo nee dan raad ik je echt aan die te zoeken. Zo ja: kaart dan dit probleem ook eens aan. Het leren omgaan met de - ook lichamelijke - littekens, is ook iets waar je behandelaars je bij kunnen helpen.

Verder kun je natuurlijk een paar t-shirts met lange mouwen kopen, en die ergens onder dragen. Of je koopt andere kleding, er is tegenwoordig ook best wat asymmetrische kleding te koop, misschien is daar nog iets in te vinden dat vooral je ene arm bedekt. Dan hoef je niet altijd alleen maar lange mouwen te dragen. Daarnaast zou je een schoonheidsspecialiste of een make-up deskundige kunnen vragen wat je eventueel kunt doen met bedekkende cremes om je littekens minder zichtbaar te maken.

Maar verder, en dit laatste is geen antwoord op je vraag: als je erg zichtbare littekens hebt op je arm, zul je daar helaas nooit meer helemaal vanaf komen. Zoek contact met anderen die kampen met hetzelfde probleem: je zult je niet altijd kunnen bedekken, ik weet van mensen met dit type littekens dat zij het soms als bevrijdend ervaren als ze eenmaal besloten hebben dat mensen nu eenmaal de littekens gaan zien, dus dat ze net zo goed korte mouwen kunnen dragen. Je zult merken dat het veel mensen amper op lijkt te vallen, maar ook dat je je moet wapenen tegen ongemakkelijke vragen daarover. Op een dag zul je dat tegen gaan komen, dus als je daar nu nog niet klaar voor bent, zoek daar dan hulp bij. Er zijn helaas veel mensen die hetzelfde doormaken als jij wat betreft automutilatie en littekens, maar als je elkaar opzoekt, kun je wél wat steun hebben aan elkaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met contact met mensen met "hetzelfde probleem", bedoel ik trouwens mensen die deze littekens hebben, maar nu niet meer smijden. Ik denk dat je van hen evenwichtiger adviezen kunt krijgen dan van mensen die er zelf ook nog niet vanaf zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lees net dat je geen psychologische hulp hebt. Zoek die asjeblieft! Er zijn mensen die de hele dag niets anders doen dan mensen helpen met dit soort problemen, die kunnen jou ook echt helpen. Begin bij je huisarts, of bij een vertrouwenspersoon op school, en vraag daar om hulp. Zij kunnen je helpen bij het vinden van een geschikte hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
+ !
naamlooss
12 jaar geleden
Misschien een tattoo. Wanner JIJ er klaar voor bent voor therapie, zou ik na afloop pas een tattoo nemen. Misschien wil je na je therapie iets doen waar een tattoo niet gepast is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is tenminste een antwoord wat wat verder gaat dan:
niet meer doen meisje, want het is niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ze zelf, Momo. En dat is de vraag dan ook niet. Daarbij: niemand gaat in z'n eigen vlees snijden als het makkelijk zou zijn om dat niet te doen. Dat betekent dat de vraagsteller dit doet omdat ze - op dit moment - het gevoel heeft vaak niet anders te kúnnen dan zichzelf te snijden. Dan kun je wel roepen "stop met snijden", maar de kans dat dat zonder goede hulp gaat lukken, acht ik niet groot. De reactie: "zoek hulp" is dan ook veel passender, maar niet in de eerste plaats de vraag waar we het over hadden. @Meisje: je bent eigenwijs. Ik snap het wel, maar dit is niet het punt om eigenwijs te willen zijn. Niet met anderen willen praten als je problemen hebt waar je zelf niet uitkomt, is onverstandig. Ik weet dat de eerste stap heel moeilijk is, maar je zult toch een stap moeten zetten om hieruit te komen. Zoals ik al schrijf: er zijn hulpverleners die hier echt in gespecialiseerd zijn, dus denk nooit dat jij net dat ene hulpeloze geval bent. Dat ben je niet. Je moet alleen de juiste hulp(verlener) zien te vinden. Als die stap voor jou nu te groot is, neem dan iemand uit je omgeving in vertrouwen (dat kan een leraar zijn, een familielid, vriendin, de moeder van een vriendin, of wie dan ook) en vraag hen jou te ondersteunen als je naar de huisarts gaat.
Beetje vreemde vraag, vind je zelf ook niet?

Je snijdt jezelf.
Dat geeft wonden.
Dat kan gaan ontsteken.
Dat geeft littekens.

Met andere woorden: je verminkt jezelf, je maakt je huid kapot, je vernielt je lichaam.

En dan koop je kleding die al die ellende niet bedekt.

Nee, je hebt gelijk: je kan er niet mee blijven lopen.

Wat verzin je eigenlijk tegen een dokter die bij jou jeugdreuma heeft vastgesteld? Zo'n dokter heeft jou toch onderzocht?

Ik zou de wonden goed afdekken met pleisters en steriel gaas.
Koop een flesje sterilon, zodat je de boel goed kan ontsmetten.
Daarna je hele linkerarm in een soort van rekverband wikkelen. Niet te strak, maar wel stevig.
Goed vastplakken die handel.

Bijkomend voordeel is dat je heel wat moeite moet
doen om die zaak weer helemaal los te wikkelen
als je weer eens wilt gaan snijden.
Dat geeft bedenkttijd.
In die tijd kun je wat anders gaan doen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik moet hier toch steeds aan denken.
"Nee", zeg jij, "ik wil niet met anderen over mijn problemen praten".
Maar hulp wil je wel. Anders stelde je deze vraag niet.

Ik geef je een paar linken. Misschien is er iets bij, wat jou raakt en waar je iets aan hebt.

http://www.automutilatie-site.nl/verhaalnieuwehoop.html

http://dokterjohn.be/zelfmutilatie-zelfverwonding.html

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/644/Zelfverminking/article/detail/25624/2007/08/29/Zelfverminking.dhtml

http://www.kleinkind.be/webpaginas/Groei%20en%20ontwikkeling%20van%20een%20kind/Positief%20stimuleren%20en%20opvoeden/Zelfsnijden.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Goeie links +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Meissje, ik zou het bovenstaande berichtje en links maar eens goed lezen. Vroeger heb ik mezelf ook beschadigt en goed ook! Oorzaak: diepliggende emoties waar ik niet mee om kon gaan, voornamelijk woede en agressie. Ik heb enkele jaren in een psychiatrisch ziekenhuis doorgebracht, (is niet altijd nodig hoor...) om er af te komen. Om te leren voelen dat ik emoties had en om te leren om die op een gezonde manier te uiten. Ondanks een bezoek aan een plastisch chirurg zit ik vol met littekens van brand en snijwonden, waar ik iedere zomer weer mee geconfronteerd word. Dat is het niet waard. Waarschijnlijk wil je het nu niet horen omdat je het niet ziet, wil zien, maar er over gaan praten en hulp zoeken is de enigste optie voor je. Hier kom je alleen niet uit.
Vergeet niet dat je huisarts een geheimhoudingsplicht heeft. Hij/zij mag het met niemand anders bespreken. Wijs de arts hier nog eens extra op als je de moed kan vinden om er over te spreken.
Lees de informatie via de links hierboven eens door...
Dat het 'jezelf snijden' niet bepaald goed is, weet je zelf maar al te goed. Dat was ook je vraag op deze site niet, hè.

Een aantal mensen geven je de weliswaar goed bedoelde raad te stoppen met die automutilatie ofwel die zelfbeschadiging.. maar over de aanleiding, de reden en/of de oorzaak ervan wordt er niet gepraat.

En ophouden met snijden is doorgaans (helaas) niet altijd zo simpel als het klinkt..

Wat jij wilt is gewoon dat anderen je wonden en/of littekens niet te zien krijgen..omdat je je ervoor schaamt.

Er bestaan zalfjes die littekens onzichtbaar zouden maken.. maar pas op..ze blijven wel degelijk zichtbaar. Dat is dus pure geldklopperij..

Ik vrees daarom dat je het zult moeten blijven doen op de wijze waarop alle snijdende meisjes het gedwongen zijn te doen.

Kleding is feitelijk het enige waarmee je wonden/littekens kunt verbergen..

Dus zomers geen korte mouwen dragen en met gym de leraar of lerares op de hoogte brengen van je probleem, zodat hij/zij je toestaat lange mouwen te dragen.

Tenslotte een advies van mij: Zoek iemand die je vertrouwt, iemand die weet wat automutilatie inhoudt, WAAROM je dat doet..of liever gezegd.. waarom je het niet laten kunt.

Zoek dus iemand die jou in je moeilijke ogenblikken met veel liefde, begrip en geduld kan opvangen en begeleiden.

Indien je nog met vragen omtrent dit onderwerp zou zitten, heb ik er geen enkel bezwaar tegen als je mij een berichtje stuurt.

Groetjes en sterkte,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
Ton, +1
Je kan tijdelijk zweetbandjes of heel veel armbanden gebruiken. Maar je moet hier zeker vanaf, zoek hulp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de reden ook is van het snijden in je eigen vlees, het ziet er voor zowel jezelf als voor anderen niet echt fraai uit. Het tonen van wonden van jezelf of verband of pleisters vraagt aandacht en interesse bij mensen in je omgeving en om daarop te antwoorden zul je je creativiteit moeten gebruiken en voorkomen dat mensen je niet gaan veroordelen door een andere oorzaak van die wond te geven dan de echte oorzaak.

Bedekken kan alleen door middel van pleisters, verband of truien/bloesjes met lange mouwen of je gebruikt gewoon make-up waar je je gezicht ook mee kan bruin maken, poeder of creme.

Het allerbeste middel om wonden te verbergen is te zorgen dat ze er niet meer komen, dat werkt niet op korte termijn maar met de hulp van een psychotherapeut en therapie en/of medicijnen kan de drang om jezelf te verwonden drastisch afnemen in je hoofd wat op zijn beurt weer zorgt voor minder wonden en meer rust in je hoofd (geen rekening houden met de keuze van je kleding en je wonden en er geen verantwoording meer voor hoeven afleggen, geen verontrustte mensen en geen leugens meer), wat wil je nog meer?

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je van mij!
ik heb mezelf ook gesneden, maar ik doe het nu al heel lang niet meer. het lucht echt op.
duurde idd lang voor ik er helemaal vanaf was.
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie + jes @MRJN, ik ken het, weet er alles van. Bedankt voor je reactie hier en mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen.
Heel veel mensen reageren,. : Je moet er wat aan doen met dan snijden, maar je weet helemaal niet wat ze heeft mischien heeft ze Bordeline en kan je er niet zoveel aan doen.

Ik heb er zelf ook last van:$,..
Wat ik vaak doe is bij www.attitudeholland.nl lange halve handschoentjes kopen en armbanden dragen, dat doe ik zelf en niemand ziet het ;),. en ik vind het ook wel mooi staan als je alternatief bent,.. dat is het enigste wat ik kan zeggen,.