ik heb afscheiding moet ik maandverband of inlegkruisjes gebruiken

ik heb sinds kort afscheiding het is niet heel ernstig maar wel vervelend. ik denk erover om gewoon standaard maandverband te gaan dragen maar het voelt zo overdreven. er is hier ook alleen maar supergroot maandverband, of is alle maandverband hetzelfde? ik wil lievr geen infectie riskeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een inleg kruisje of maandverband wilt gebruiken,neem dan een goedkope
in de duurdere merken zit nl veel plastic verwerkten dat kan gaan broeien en iriteren
de goedkope zijn voornamelijk van papier en dat is veel frisser!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer dit eens: Elke dag een beetje yoghurt op smeren. Liefst een paar keer per dag. Dit herstelt de zuurgraad in je vagina. Als je geen last van afscheiding meer hebt kun je dit terugbrengen tot een enkele keer yoghurt op smeren om de zuurgraad op peil te houden. Werkt bij mij en enkelen die ik ken perfect! Verder alleen wassen met water.

Het beste antwoord

Ik draag altijd inlegkruisjes van katoen om mijn dure slipjes te sparen. Ik koop ze altijd op de site die bij mijn bron staat aangegeven, want ik heb ze hier nog niet in een winkel ontdekt. Ideaal, vind ik ze. Je kan ze om het kruisje van je slipje vouwen en vastmaken met een dun drukknopje. Zijn ze aan vervanging toe, dan vouw ik er een pakketje van met de gedragen kant naar binnen en maak ze vast met het drukknopje en doe ze in een zakje om mee naar huis te nemen als ik niet thuis ben.
Thuis aangekomen heb ik een emmertje met deksel waarin ik ze in het water zet. Dit water ververs ik dagelijks totdat ik weer een was draaien dan was ik ze mee. Als ik tijd en zin heb was ik ze even met de hand en klaar.Ik heb ze al jaaaaaren en heb nog nooit last van enige irritatie gehad.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk idee; je voegt eigenlijk gewoon een nieuw kruisje toe in je dure slip. Dat is een beter idee dan de wegwerp-oplossingen!!
+
amc
12 jaar geleden
Precies!Trouwens die plakstrips verruïneren je slipjes ook op de duur.;)
Toen ik nog geen katoenen omvouw kruisjes had ontdekt, had ik altijd die wegwerpers. Ik kon er goed tegen, daar niet van, maar door die plakstrips trok je het textiel van je slipjes op gegeven moment mee kapot.

Andere antwoorden (4)

Niet doen. Juist door het gebruik van maandverband en inlegkruisjes heb je grote kans dat je meer last gaat krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afscheiding: Wat kunt u er zelf aan doen?

Klachten ontstaan eerder door te veel dan door te weinig hygiëne. Het is niet goed als er zeep in de vagina komt; was u daar dus niet met zeep. Het is voldoende de schaamstreek onder de douche met lauw water af te spoelen en deppend af te drogen.
Sommige vrouwen spoelen de vagina met een ‘melkzuuroplossing’, te koop bij drogist en apotheek. Er is geen bewijs dat dit helpt. Vaginale spoelingen en -deoderant kunnen de vagina irriteren en worden daarom afgeraden.
Veeg uzelf na de ontlasting altijd van voren naar achteren af.
Het is niet bewezen dat inlegkruisjes en nylon slipjes de afscheiding erger maken. Toch wordt vaak geadviseerd katoenen slipjes te dragen en geen inlegkruisjes te gebruiken. Dat voorkomt een 'broeierig' klimaat, waarin schimmels en bacteriën zich thuisvoelen.
Krab bij jeuk zo min mogelijk. Het tere weefsel rond de vagina beschadigt gemakkelijk.
Vrijen terwijl de vagina nog droog is, kan het slijmvlies irriteren. Laat de vagina eerst vochtig worden of gebruik een glijmiddel bij het vrijen.
Gebruik van een zaaddodend middel kan de vagina irriteren (gebruik condooms en glijmiddelen waar geen zaaddodend middel aan is toegevoegd).
Gebruik een condoom als u niet altijd met dezelfde partner vrijt, om een seksueel overdraagbare aandoening te voorkomen.

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF15.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grootste maat van een inlegkruisje is denk ik het meest geschikt, precies groot genoeg voor als je afscheiding hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker geen maandverband jebkan beter een inleg kruisje pakken maar dat s beter van niet want daardoor kan het ook erger worden en denk na iedere puber en vrouw hebben er last van dus ook iedereen zit ermee en ook niet iedereeen doet dat als je kiest voor inleg kruisjes verschoon het goed zodat je zeker geen infecties krijgt