Wat ziet een blinde?

Watvoor zicht heeft iemand die blind is? Zien ze wit, zwart, kleuren? Of, gebeurt het ook dat blinden (zeker wanneer ze blind geboren zijn) helemaal geen concept van zicht hebben? En dus zintuigelijk niets "missen", geen "afwezigheid waarnemen"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.5K

Het beste antwoord

zoals met de meeste vragen is deze ook gesteld vanuit het perspectief van de vrager. Omdat je kan zien veronderstel je dat wanneer je blind zou zijn dit min of min zou neerkomen op het sluiten van je ogen.
Het menselijk brein werkt met zoveel mogelijk zintuiglijke impulsen als het kan om de situatie in te schatten. Ruiken, voelen, proeven, horen, zien, het wordt allemaal in één keer gebruikt om te begrijpen wat er nu feitelijk om ons heen gebeurt. Wanneer één van die zintuigen het niet doet heeft het brein evengoed nog 4 anderen waar het actief mee aan het werkt gaat en het leert dus ook nooit 'zien' op de manier waarop mensen dat doen die wel kunnen zien. Er was trouwens een onderzoek ook (weet niet meer waar ik het gelezen heb) dat omschreef dat blinde mensen wel kunnen dromen, maar dat zij dit in geur en geluid doen.

Nu is het ook zo dat 'zien' een woord is dat door ons is geplakt om het gebruik van je ogen te omschrijven. Je kan zien echter ook als het vaststellen van je omgeving interpreteren. Want blinden kunnen wel degelijk de omgeving 'zien'. Namelijk met hun oren (hoe tegenstrijdig dat ook klinkt) en met hun neus. De hersenen maken een interpretatie van de omgeving (net zoals je dat met je ogen zou doen) en handelen daar vervolgens op.

Maar vergelijken van het zien van blinde mensen en het zien van mensen wiens ogen het wel doen kan eigenlijk niet. het is hetzelfde als het vergelijken van de manier van fietsen van iemand met fiets en dat van iemand zonder fiets.

Ik denk wel dat mensen die op latere leeftijd blind zijn geworden kleuren kunnen 'zien', omdat hun hersenen al een concept hebben van wat kleur is. Maar net als zoveel dingen, wanneer de hersenen geen regelmatige stimulans krijgen in het herhalen van een oefening sluiten ze die verbinding langzaam af en verleer je het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Niets...

En net zo goed als je niet kunt voelen dat je een sonar hebt als van een vleermuis, kun je je niets voorstellen wat het zou kunnen inhouden dat zien... Je kunt er je fantasie op loslaten, maar het blijft fantasie...

Ik heb het wel over een blinde die nooit gezien heeft, voor iemand die blind geworden en wel gezien heeft, dan wordt het heel anders... Die kan iets fantoomachtigs zien, net zoals iemand die zijn hand kwijtgeraakt is kan voelen alsof zijn duim jeukt of pijn doet... Dus dat komt door de herinneringen... HER-inneringen dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blinde mensen hebben met recht zwart voor hun ogen.het enigste waar ze last van kunnen hebben is fel zon licht.vandaar dat de meeste blinde mensen een donkere bril op hebben.
denk maar aan Stevie Wonder..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb wel eens eens verschillende brillen opgehad ,deze brillen maken ze op de uitslagen wat een blinde/of zeer slechtziend mens ziet ,dat kunnen ook witte wazige vlekken zijn met in het midden een donkere vlek.Of totaal wittig wazig en grote voorwerpen als donker plekken waarnemen.Zo kon ik beleven wat blinden of slechtziende voor beeld hadden.Het kan ook helemaal donker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hun verbeelding....verder niets....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwarte bol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand zei ooit 'probeer maar eens te kijken met je duim, dan zie je wat ik zie.' hij zag dus helemaal niks, ook geen zwart of vlekken.
natuurlijk is dit voor iedereen verschillend maar dit zinnetje is me altijd bij gebleven. vond het erg verhelderend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een blinde die zijn hele leven al blind is, heeft geen idee wat je bedoelt als je hem vraagt of hij rood, wit of zwart ziet. Verder heb ik geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt van hun mate van blindheid af e.
Wanneer ze vanaf hun geboorte al blind zijn:
kun je het vergelijken. Doe een foto, je hand, een bloem
of whatever achter je hoofd en probeer dat ding te zien zonder dat je je omdraait..

Succes!
Ps ik ben hier nieuw:$
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol Welkom!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi ;)
Iemand die totaal blind is neemt niet waar en ziet dus niks. Wij kunnen ons dat niet voorstellen.

Blinde mensen (vanaf geboorten) dromen in geuren en gevoelens.
Blinde mensen (niet van geboorten) dromen eerst nog wel in beelden maar dit vervaagt steeds meer. Net als jij je vakantie vriend van 13 jaar terug niet meer 100% goed voor de geest kan halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een blinde kan niks zien.
Zoals een dove ook niks kan horen.
Maar je hebt ook blinde en dove mensen die heel klein beetje kunnen zien en horen...