Hoe praat je netjes?

Ik dacht zelf dat het best wel meeviel, maar ik kwam er via een filmpje van mijn broer achter dat ik best wel met een accent praat. Een West-Fries accent welteverstaan. Hoe zorg ik ervoor dat ik wat meer Algemeen Beschaafd Nederlands ga praten. Oftewel, hoe kom ik van mijn accent af?

Weet jij het antwoord?

/2500

Door jezelf aan te wennen om zonder dialect te praten. Het ABN constant volhouden, dan komt het snel goed. Er zijn ook Nederlandse lessen te volgen of je kunt je bij een praatgroep aanmelden. Als je bijvoorbeeld veel leest, raad ik je aan om vanaf nu geen "fries talige" boeken meer te lezen.

Door te verhuizen. ja klinkt radicaal, Zolang jij in een omgeving zit waar ze een dialect spreken. Zal het verschrikkelijk moeilijk zijn, om altijd abn te spreken. Dat is niet te doen. Wanneer je in een andere omgeving bent zul je eerder je accent loslaten. En gaan praten naar het dialect van die omgeving. Het heeft te maken met kopieer gedrag. Dat doe je onbewust.

Ga naar een logopedist. Die zal je hier vanaf kunnen helpen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100