Hoe praat je netjes?

Ik dacht zelf dat het best wel meeviel, maar ik kwam er via een filmpje van mijn broer achter dat ik best wel met een accent praat. Een West-Fries accent welteverstaan. Hoe zorg ik ervoor dat ik wat meer Algemeen Beschaafd Nederlands ga praten. Oftewel, hoe kom ik van mijn accent af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algemeen Nederlands! ABN bestaat niet meer, want dat zou insinueren dat accenten niet beschaafd zouden zijn.
Reddie
12 jaar geleden
Niet dat het onbeschaafd IS, maar dat je of men het onbeschaafd ervaart is het punt.
Je hebt waarschijnlijk zelfs 3 problemen.
1e je uitspraak (keis voor kaas).
2e bepaalde woorden. Zo zeg je in WF bijvoorbeeld "effies". Zeg je het netjes dan maak je er "efjes" van, terwijl je in het ABN "eventjes" zegt.
Idem maak je van "voiltje" een "vijltje", terwijl je in het ABN "dweiltje" zegt.
3e bepaalde uitdrukkingen. "Dat viel 'm bar of" ontlokt een ander de vraag of hij te dik was dan.
Als je in WF woont is het bijna onmogelijk om dat te veranderen. Ik denk dat nederlandstalig tv kijken en luisteren nog het beste is. En eventueel nazeggen.
Bij mijzelf is WF niet zo ingeburgerd, omdat mijn (stadse) moeder er op stond in huis ABN te praten. Buiten mocht het gerust WF zijn.
anneliez
12 jaar geleden
In je vraag heb je het over netjes, in de uitleg over accentloos.
Dat zijn 2 verschillende dingen. Accentloos met grof taalgebruik zoals vloeken en schelden is niet netjes.
Met een accent praten, zonder vloeken en schelden en rekening houden met je gesprekspartner, dat die je kan verstaan is wel netjes.
Het is toch niet erg als men hoort uit welk deel van het land je komt

Antwoorden (3)

Door jezelf aan te wennen om zonder dialect te praten. Het ABN constant volhouden, dan komt het snel goed. Er zijn ook Nederlandse lessen te volgen of je kunt je bij een praatgroep aanmelden. Als je bijvoorbeeld veel leest, raad ik je aan om vanaf nu geen "fries talige" boeken meer te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Mukky, Westfries is een Noord-Hollands dialect, geen Fries dialect.
Door te verhuizen. ja klinkt radicaal,
Zolang jij in een omgeving zit waar ze een dialect spreken. Zal het verschrikkelijk moeilijk zijn, om altijd abn te spreken. Dat is niet te doen.
Wanneer je in een andere omgeving bent zul je eerder je accent loslaten. En gaan praten naar het dialect van die omgeving.
Het heeft te maken met kopieer gedrag. Dat doe je onbewust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ben het niet helemaal met j eens. Woon nu al 17 jaar in Brabant maar je hoort nog prima waar ik vandaan kom en ik neem best wel wat uitdrukkingen over maar daar blijft het bij. Mijn zoon die hier is opgegroeid idem dito. En zo herken ik hier dus altijd " import" brabaners want ik gelukkig niet de enige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel vrij rigoureus, maar, waar je mee omgaat word je mee besmet. Dat ben ik met je eens.
Ga naar een logopedist. Die zal je hier vanaf kunnen helpen.