Ik heb nog nooit een spontane bloedneus gehad tot vandaag, Vandaag heb ik er al 2 gehad. hoe zou dat nou komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Een kapot bloedvaatje door de kou of verkoudheid?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en dan een bloedinkje, vervolgens komt er een korstje op, wat snel kan beschadigen, dus hoppa, tweede bloedinkje op dezelfde dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antw. ik zat daar zelf ook al aan te denken maar ik wist het niet zeker.

Andere antwoorden (3)

Gebruik je vaak neusspray? Dan zou dat de oorzaak kunnen zijn: je slijmvlies wordt dan aangetast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik mij 3x aan mijn neus moeten laten opereren. Daarom heb ik de inhoud van de website www.kno.nl/publiek diverse malen bestudeerd.

Deze website vertelt het volgende over de oorzaken van zo'n spontane bloedneus : De lucht die door de neus stroomt, droogt het neusslijmvlies uit en veroorzaakt irritatie, waardoor er zich korsten vormen. Als deze korsten vervolgens losraken - doordat eraan wordt gekrabd of gepeuterd of doordat de neus hard wordt gesnoten - kan het onderliggende slijmvlies beschadigd raken en gaan bloeden. 's Winters, als er veel mensen verkouden zijn, komen neusbloedingen vaker voor; de verkoudheden veroorzaken eveneens uitdroging en ontsteking van het neusslijmvlies. Daarnaast kunnen neusbloedingen worden veroorzaakt door een ongeluk van de neus (klap, stoten) of beschadiging van het neusslijmvlies (bijvoorbeeld door medicijnen die in de neus worden geneveld), verhoogde bloeddruk, het gebruik van bloedverdunners (bijvoorbeeld aspirine, sintrom, plavix en persantin), chemische stoffen die het neusslijmvlies irriteren en een enkele keer door een misvorming binnen in de neus (bijvoorbeeld een gat in het neustussenschot).

Misschien vindt u het interessant om tevens te weten wat u moet doen bij een spontane neusbloeding ? Ook hierover informeert ons deze prima website.

Belangrijke adviezen/gedragsregels bij een neusbloeding.
De volgende adviezen en gedragsregels gelden de eerste 2-3 dagen na een spontane neusbloeding, maar ook na de behandeling van een neusbloeding (zie verder):

•snuit de neus niet nadat een neusbloeding is gestopt (anders raakt het stolsel te vroeg los);
•vermijd drukverhoging in het hoofd (niet persen (wc), tillen, bukken, etc.);
•eet niet te heet en/of te gekruid voedsel;
•drink geen warme of koolzuurhoudende dranken;
•neem geen hete baden, sauna's of douches (een lauwe douche kan geen kwaad);
•peuter niet in de neus (kinderen: eventueel ´s nachts handschoenen aandoen);
•verhoog zonodig de luchtvochtigheid in uw huis om m.n. korstvorming te voorkomen;
•rook niet (maakt de neus warmer van binnen);
•drink geen alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je misschien begonnen met het gebruiken van bloedverdunners?