Kinderen op straat na overlijden?

Stel, ik woon met mijn drie net meerderjarige kinderen (19, 18 en 18) in een huurwoning en ik kom te overlijden. Wat dan? Staan ze dan a la minute op straat of kunnen ze er nog blijven wonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Officieel wettelijk recht:

Wat gebeurt er bij het overlijden van de huurder?
Wanneer de huurder overlijdt, wordt de medehuurder automatisch huurder. Dit geldt zowel voor de achterblijvende echtgenoot als voor de medehuurder(s) in een andere samenlevingsvorm. De nieuwe huurder kan de eerste zes maanden de huur wel (eerder) opzeggen, ook als het gaat om een huurcontract dat voor een vastgestelde tijd is afgesloten.

**Bij overlijden van de huurder bestaat er ook een regeling voor personen die met de huurder duurzaam hebben samengewoond, maar geen medehuurder zijn. Deze bewoners kunnen tot zes maanden na het overlijden van de huurder een verzoek indienen bij de rechter om hen als huurder van de woonruimte aan te wijzen. De rechter kan dit afwijzen als de eiser:

-niet aannemelijk kan maken dat hij de woning bewoont en met de overledene een duurzame gemeenschappelijke huishouding had;
-te weinig verdient om de huur te kunnen betalen;
-niet kan aantonen dat hij een huisvestingsvergunning zal krijgen.
Zijn er geen bewoners die na het overlijden van de huurder de huurovereenkomst voortzetten, dan eindigt deze automatisch op de laatste dag van de tweede maand na overlijden.

Deze informatie is afkomstig van de website van het VROM, dossier huurovereenkomst.
bron: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7001#100

Conclusie:
Er moet wel het een en ander geregeld worden, maar in principe heb je het recht om te kunnen blijven.

Let wel als de woning voor bijvoorbeeld minmaal 4 personen is, en er dan maar 3 achter blijven mag een verhuurder je wel een ander huis aanbieden en MOET je verhuizen
sterredag
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kinderen zij volwassen zoals dat heet en wonen al door in het huis dus zullen ze niet direct uit het huis worden gezet. Mogelijk kunnen ze er blijven als ze kunnen betalen. Ander zal er naar een andere oplossing worden gezocht
ronron1212
13 jaar geleden
Nou in sommige gevallen kan de woningbouw eisen dat zij naar een andere woning verhuizen .
Ik heb dit zelf van dichtbij meegemaakt .
De moeder kwam te overlijden en de kinderen hadden 3 maand de tijd om iets anders te zoeken . Na veel gezeur en toestanden heeft de woningbouw toch besloten dat ze er mochten blijven wonen , omdat ze samen de kosten konden dragen .
Misschien is het gewoon handig om dit te informeren bij je woningbouw??
Tip: mocht dit nou het geval zijn, dan is het misschien verstandig om het oudste kind in te laten schrijven als "medehuurder".
Maar je kan dit gerust allemaal bij je woningbouw informeren hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het huurcontract eindigt als de huurder overlijd. Alle andere inwonende zonder huurcontract staan dan idd vrijwel direct op straat. (Ze mogen blijven wonen tot het einde van de laatst betaalde maand naar ik meen maar moeten er dan echt uit.)
Het is anders wanneer meerdere mensen als huurder ingeschreven staan. Dan is het overlijden van 1 huurder geen grond om de overige huurders het huis uit te zetten daar hun contract nog wel loopt.

Laat de kinderen daarom zich ook zo vroeg mogelijk inschrijven voor een eigen woning. De wachtlijsten zijn zeker in de grotere stede erg lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken zo'n geval in het echt. Echt heel triest. Ze moeten een andere woning zoeken.. Volgens mij als je je woningcorporatie belt en daar informatie aanvraagt kan je ook wel iets regelen.. Elke geval: het is een heel harde wereld.