Wat betekent het als mannen een blauw-paarse neus hebben. Zijn ze dan alcoholverslaafd?

Of kan dit iets anders betekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
80.3K

Antwoorden (1)

Mensen met een verkleurde neus worden vaak aangeduid als alcoholist, terwijl de verkleuring helemaal niet het gevolg hoeft te zijn van overmatig alcoholgebruik.

De verkleuring kan veroorzaakt worden door couperose. Maar een paarse neus kan ook duiden op een lage bloeddruk. Dit kan worden veroorzaakt door uit balans geraakte lever- en nierfuncties.

Kortom: nee, iemand met een blauw-paarse neus hoeft zeker niet alcoholverslaafd te zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zijn de twee oorzaken er maar twee uit een heel rijtje mogelijke oorzaken. Er is echt nader onderzoek nodig door een specialist om een oorzaak aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, maar hoeft niet. Kan ook een hepatitesinfectie of iets heel anders zijn.