Schizofrenie is het gevolg van een bepaalde onbalans in de hersenen / de boodschapper-stoffen in de hersenen, waar we eigenlijk nog niet precies het fijne van weten. Eigenlijk weten we überhaupt nog maar relatief kort dat het een hersenaandoening is, en geen waanzin of bezetenheid, waar vroeger heel wat schizofrenen (en andere psychische patiënten) voor werden weggezet - of eigenlijk : opgeborgen.

Wel weten we inmiddels dat het in veel gevallen goed te behandelen / onder controle te houden is met de juiste medicatie en begeleiding. Van genezen is nog bij lange na geen sprake, maar er is relatief goed tot zelfs heel goed mee te leven. Helemaal een normaal leven leiden is echter voor veel mensen niet weggelegd, maar je kunt aardig in de buurt komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het horen van uw eigen stemmen en geluiden ook een deel van schizofrenie of komt het gewoon door stress?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan een onderdeel zijn van schizofrenie, maar ook van vele andere ernstige en minder ernstige aandoeningen, waarvan stress er zeker ook één is. De diagnosere schizofrenie is niet eenvoudig te stellen (er is geen testje voor ofzo), en moet aan de hand van symptomen / klachten vastgesteld worden. Stemmen horen kan één van die symptomen zijn, maar dat alleen is nooit genoeg om een diagnose te stellen. Er moet veel meer aan de hand zijn om te kunnen spreken van schizofrenie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de uitleg

Andere antwoorden (2)

Met medicijnen en behandeling lukt het vaak controle te krijgen over de ziekte en te leren om gebruik te maken van de capaciteiten en mogelijkheden die overblijven.
Op de onderstaande site staat meer info.
Succes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas niet. De gevoeligheid voor psychoses blijft, en vaak ontstaan er na langere tijd ook andere symptomen, zoals afvlakking van emoties. Met medicatie, goede psycho-educatie en begeleiding of een sociaal netwerk om je heen dat weet wat te doen als er tekenen zijn van een psychose of als het op een andere manier niet goed gaat, kunnen sommige mensen met schizofrenie tegenwoordig wel een redelijk normaal leven leiden. Dat geldt helaas niet voor álle patiënten, al is de nieuwere medicatie in elk geval al een stuk beter dan de behandelmogelijkheden van vroeger tijden.