Na het verwijderen van een tampon had ik veel bloed verlies. Is dit normaal of heb ik wat beschadigd?

Na het verwijderen van een tampon had ik helder bloedverlies. De tampon heb ik rond half 8 vanavond ingebracht. Ik wou de tampon verwijderen omdat ik slapen met een tampon geen prettig idee vind. Doe dan meestal een maandverband voor. Nu ging het verwijderen niet makkelijk, waarschijnlijk omdat deze nog niet helemaal "vol" was. Ik heb de tampon vastgepakt met mijn nagels en hem er toen uitgetrokken. Daarna zag ik helder rood bloed in het toilet druppen. Ik vraag me af of ik misschien iets beschadigd heb omdat menstruatiebloed meestal niet zo helder is en het misschien kan zijn dat ik met mijn nagels iets heb beschadigd aan mijn vagina. Ik heb nog gekeken maar kan niet zo gauw een wondje ontdekken. Wel brandt het een beetje. Maar dat kan ook komen van het verwijderen van de tampon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom lijkt het je niet prettig om 's nachts een tampon te dragen? Soms is het bloedverlies zo groot dat je tampon EN maandverband nodig hebt om de nacht door te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dat betreft ben ik waarschijnlijk een uitzonderlijk geval.. Menstrueer 's nachts juist minder! :-P

Antwoorden (5)

De kans dat je wat beschadigd hebt is heel klein. De kleur van menstruatiebloed kan variëren, er is dus niks om je zorgen over te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is het dan ook normaal dat als je je tampon verwijderd het bloed er als het ware uit blijft druppelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het bloedverlies kan per keer verschillen. Ook zijn er bepaalde tijden en momenten waarop je bloed verliest, en als je net op zo'n moment je tampon eruit haalt, kan het nadruppelen, dat is niet erg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké! Bedankt!
Dit ligt helemaal aan de hevigheid van de menstruatie. In het geval van een zwaardere menstruatie kan het best zijn dat het bloed eruit druppelt hoor. En dat het helder kijkt vind ik ook helemaal niet vreemd. Mocht het toch zo zijn dat je iets beschadigd zou hebben met het verwijderen van de tampon, dan kun je daar nu toch niets meer aan doen. Waarschijnlijk zal dit evt. wondje snel weer genezen. Maar hou maar eens de mate van vloeien in de gaten. Dit is nu mogelijk, omdat je een verbandje draagt. Het kan best zijn dat de bloeding gewoon nu hevig(er) is geworden en dat dit verder niets te maken heeft met het verwijderen van de tampon. Het brandende gevoel kan ook veroorzaakt worden doordat je de tampon eruit getrokken hebt terwijl deze nog niet verzadigd was. Dit kan wat irritatie geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het bloed helderder is dan anders, kan dat komen doordat het 'vers' bloed was, wat net vrij kwam. Na verloop van tijd wordt het wat donkerder.

Het kan ook komen doordat je inderdaad een wondje hebt gemaakt. Je bent met je nagels aan de slag gegaan in je vagina, en dat kan een wondje opgeleverd hebben. Dat zit dan inwendig, dus dat kun je zelf niet zien. Je hoeft je daar geen zorgen om te maken, dat geneest snel vanzelf.

Als je vooraf al verwacht dat je een tampon niet lang inhoudt, kun je beter voor een kleiner formaat kiezen. Een tampon verwijderen voor hij vol is, gaat stroef. Het is niet verstandig om dat regelmatig te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bekend verschijnsel. is vrij normaal. er kan een klein wondje zitten, misschien even prettig om even maandverband te gebruiken tot het branden over is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tampon zuigt bloed op, maar dat gaat niet altijd even snel. Bloed dat dus net achter de tampon zit maar nog niet is opgenomen, komt vrij als je de tampon verwijdert. Ik zit eigenlijk altijd na te druppen op het toilet nadat ik een tampon verwijder. De kleur kan wat variëren, zoals hierboven ook gezegd wordt.

Verder kan het zijn dat als je nog maagd bent, het randje dat het maagdenvlies wordt genoemd, in de weg zit bij het verwijderen van de tampon. Met inbrengen kun je beter sturen dan bij het verwijderen, en dan kan er een soort vliesje voorzitten als je de tampon probeert te verwijderen, wat pijn doet als je aan het koordje trekt. Dit hoeft trouwens niet per se het maagdenvlies te zijn: de vaginawanden vallen sowieso tegen elkaar aan tenzij je iets inbrengt, en de tampon zit wat hoger dan de opening. Het kan dus dat er wat weefsel voorzit bij het verwijderen, en dat het verwijderen hierdoor pijnlijk is en moeizaam gaat. Het kan dan inderdaad een kleine beschadiging geven als je niet al te voorzichtig bent bij het verwijderen van de tampon. Op zich niet erg, als er al een klein schaafwondje ofzo zit, zal dit snel herstellen. Maar ik denk eerder dat het gewoon menstruatiebloed was wat je zag.