Op wat voor manier bedoel je zelfbewust zijn?
Stel je bent (net als ik) zo'n ontzettende neuroot dat je nadenkt over elke stap die je zet, dan ben je ook zelfbewust, maar echt aantrekkelijk word je er niet per se van.
Ik denk dat je bedoelt bewust zijn van wat je bent, wie je bent, wat je kan, waar je van houdt..
Die mensen die dat een beetje uitgevogeld hebben kennen zich zelf best wel goed, weten wat ze willen, en maken zo een meer zelfverzekerdere indruk. Zij zijn zeker van zichzelf en lijken succesvol in het leven. Door zichzelf te kennen gaan ze van zichzelf houden. acceptatie hoort daar ook bij. Als jij van jezelf houdt, zul je sneller ook van anderen gaan houden en hen accepteren. Als jij jezelf ruimte geeft, en die neemt, zullen anderen dat in je zien en je sneller aardiger vinden. Respect hoort daarbij. Ze zien iemand die niet makkelijk van zn stuk te brengen is, en dat geeft vertrouwen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Zo voelen ze zich veilig en ja, kunnen ze makkelijker overleven. Heel primitief gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat zelfbewustzijn automatisch ontstaat als men zich als een eenheid kan waarnemen, als een coherent geheel. Logisch dat autistische mensen daar niet hoog scoren. Ik geloof niet zo in dat verhaal dat mensen met weinig zelfbewustzijn minder van zichzelf houden, zich minder goed kennen en minder goed weten wat ze willen.
Ook wordt weinig zelfbewustzijn vaak synoniem gebruikt met "weinig gevoel van eigenwaarde" hebben.
Onbewust krijgen mensen met weinig zelfbewustzijn ook weinig aandacht. Als men dan naar verklaringen zoekt, komen dan vaak argumenten die jij ook noemde, maar die niet kunnen standhouden als ze tegen het licht worden bekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als reactie op jouw reactie, nog een uitbreiding op mijn antwoord. Ik denk inderdaad, dat uiteindelijk het de bedoeling is om jezelf als gebalanceerd geheel te kunnen presenteren aan de buitenwereld. Je bent 1, met alles om je heen. Dat lijkt me goed. Ik weet niet wat je bedoelt met het stukje over autisten. En misschien is het niet zo dat mensen met minder zelfbewustzijn minder van zichzelf houden, dat zeg ik namelijk niet, maar ik denk wel dat mensen die zichzelf de tijd hebben gegeven om hun "ik" te ontdekken meer kennis hebben van de diepten en hoogten die ze in kunnen gaan, en zo meer weten waar hun capaciteiten liggen en tot hoeverre ze te vertrouwen zijn op bepaalde vlakken. Zo weten ze waar ze aan toe zijn met zichzelf en kunnen ze eerlijk handelen, zonder te willen overpresteren, of onder presteren... Ze weten immers wat ze kunnen en zijn dús zelfverzekerd. Niks positiefs, ze hebben waarschijnlijk een meer met de realiteit sporend zelfbeeld.
Dat maakt je tot een wereldburger, die niet als zombie leeft. Je kunt volop in interactie.
En je bent ermee een aimabel mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zelfbewuste persoon straalt dit bewustzijn ook uit en kan dus "gelezen"worden.
Je laat dus meer zien WIE je bent.
Dat maakt dat anderen op deze persoon kunnen vallen en anderen niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het geeft ook aan dat je zelfacceptatie hebt en (dus) in staat bent ook anderen te accepteren.
Mensen die weinig zelfbewustzijn hebben kunnen vanuit zichzelf soms ook anderen niet goed aanvoelen (wat je niet hebt kun je niet geven).

Bedenk hierbij wel dat zelfbewustzijn niet hetzelfde is als egoisme of egocentrisme.

Er zijn ook mensen die zelfbewust over komen maar dat eigenlijk niet zijn (overgecompenseerd minderwaardigheidscomplex)) en mensen die minder zelfbewust overkomen maar wel een hele diepe (warme) persoonlijkheid hebben.
Ik beschrijf in mijn basisantwoord mensen die werkelijk een sterk zelfbewustzijn hebben, dus weten wie ze zijn en waar ze voor staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst een omschrijving van zelfbewustzijn volgens Wikipedia: "Zelfbewustzijn is de beleving van de eigen identiteit, dus van wie wij zijn en wat wij doen, denken, voelen of hebben meegemaakt."
en
"Zelfbewustzijn is zowel de beleving van wat er in iemands eigen geest en lichaam omgaat, als het besef van het eigen bestaan."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbewustzijn

Dus kortgezegd: zelfbewustzijn is kennis van de eigen identiteit en besef van het bestaan.
Maakt dat iemand attractief, zoals vraagsteller stelt?
Ik vind van niet, althans: niet altijd. Het ligt er maar helemaal aan, wat men met die zelfkennis en dat besef doet in het gedrag. Er zijn m.i. veel meer aspecten dan alleen het zelfbewustzijn, die een mens attractief maakt.
Daarbij: wat de een attractief vindt, dat vindt de ander juist niet en alle grijstinten daartussenin.