Waarom kriijg je altijd een erge snotneus als je buiten wandeld wanneer het koud is?

Ook als ik niet verkouden ben en een wandeling ga maken in het bos of zo met de hond krijg ik een gigantische snotnes dat ik niet zonder zakdoekjes kan.
vraag me af waarom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Door kou functioneren de bacterieën beter, daarom worden mensen ook vaak verkouden als het kouder wordt. Dat komt dus niet door de kou, maar door de invloed die kou heeft. Als je neus, waar veel bacterieën inzitten dus kouder wordt, komt daar een proces op gang, je lichaam gaat hier weer weerstand tegen bieden. De een zal daar gevoeliger voor zijn dan de ander, maar daardoor heb je dus waarschijnlijk snel last van een snotneus als je buiten bent en het koud is. Toegevoegd na 3 uur: naar aanleiding van de reacties en de bijbehorende minduimpjes.... deze reacties kloppen echt niet!! Mijn reactie daarop: dit klopt echt niet mensen!! er is onlangs onderzoek naar geweest, door de koude omstandigheden worden de omstandigheden voor bacterieën (of virussen) verbeterd, de weerstand verlaagt namelijk. Bovendien echt waar ivo207 waar je die wijsheid vandaan haalt mag joost weten, maar waarom denk je dat mensen KOORTS krijgen als ze ziek zijn/ griep krijgen of iets dergelijks!!!! dat is omdat die krengen niet tegen die warmte kunnen!! Je wordt idd niet ziek van kou!! dat zeg ik al jaren, maar als je van warme binnen, naar koude buiten gaat en de oppervlakte van je huid dus kouder wordt, wordt je weerstand lager waardoor bacteriën en virussen makkelijker je lijf in kunnen dringen. Ik heb dit op tv gezien, dus heb helaas geen bron, als ik die nog kan vinden, plaats ik die ook nog ff.... Enuh Fiederieke... GRIEP wordt veroorzaakt door VIRUSSEN, Verkoudheid, door Bacteriën Toegevoegd na 3 uur: ach dat laatste klopt niet helemaal... maar wat ik wou zeggen dat is dat gelijksoortige dingen ook door bacteriën veroorzaakt kunnen worden. Maar of het nou virussen of bacteriën zijn maakt feitelijk weinig uit, je bent iig ziek :) Toegevoegd na 3 uur: Snot in de neus en keel, slechte neusademhaling, niezen, keelpijn, hoesten en hoofdpijn hebben vele oorzaken! De ontsteking van de slijmvliezen zal ontstaan na het binnendringen van bacteriën of virussen. Dit kan pas na beschadiging door snuiten, ophalen, peuteren en neusdruppels met verstoring van de functie van het weefsel door b.v. allergieën. en ook: Een hypothese luidt dat kou de bloedvaten in de bovenste luchtwegen vernauwt, waardoor het afweersysteem minder goed werkt[5]. Wat dus samenvalt met het stukje erboven. Dat laatste is trouwens echt onderzoek naar geweest en inmiddels wel bewezen!

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkoudheid
http://www.adviesallergie.nl/verkoudheid.html

doordat het kouder is zit er minder vocht in de lucht en kan je neus heel droog worden. om dit tegen te gaan word je neus natter. net als bij een hond die zijn neus likt

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100