6 minuten dan is er goede kans op herstel.
Verder ligt t er aan of er eerst een hartstilstand was of dat de persoon eerst stopte met ademen.
Bij 15 minuten is de kans op volledig herstel kleiner maar door onderkoeling wordt de stofwisseling vertraagd en is er ook kans op (gedeeltelijk) herstel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een mens kan gemiddeld 3 minuten zonder zuurstof zonder schade op te lopen.

Bedenk je goed dat deze drie minuten nodig zijn om de hersenen te doen stoppen met werken. Na 15 tot 20 seconden zonder zuurstof krijg je al last van symptomen die duiden op zuurstofgebrek en een gemiddeld persoon verliest na 30 tot 60 seconden al het bewustzijn. In elke situatie moeten we dus eerst zorgen voor voldoende zuurstof. Of het nu tijdens een brand is of tijdens het bergbeklimmen.

Het is mogelijk om ons lichaam er op trainen om langer zonder zuurstof te functioneren. Zo zijn er mensen die ruim 5 minuten hun adem in kunnen houden tijdens het duiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Giancarlo Bellingrath, een Italiaan, kan het langer dan 10 minuten onder water zonder zuurstof. Op http://www.een.be/tele...eminhouden/index.shtml staat:

'Je kan jezelf trainen om je adem langer in te houden door te ventileren! Net voor je het water in gaat, probeer je zoveel mogelijk CO2 uit je lichaam te krijgen door een paar keer extra goed uit te ademen. En dan... kopje onder!

En hoe zit dat dan?
Als we onze adem inhouden gaan we O2 verbruiken en CO2 produceren. Deze CO2 is verantwoordelijk voor de ademhalingsprikkel: het geeft een sein aan ons lichaam, een voelbaar signaal dat we terug moeten inademen. Vandaar dat we na zo'n 30 seconden adem inhouden al willen stoppen.

Maar je kan jezelf erop trainen om die ademhalingsprikkel, dat signaal dat we krijgen, uit te stellen. Door te ventileren ga je proberen om zoveel mogelijk van die CO2 uit je lichaam te krijgen. Het zuurstofgehalte in het bloed zal maar lichtjes stijgen, terwijl het koolstofdioxidegehalte sterk zal dalen. Het signaal dat ons normaal gezien dwingt om te ademen wordt zo uitgesteld.'

Toegevoegd na 1 minuut:
http://mens-en-gezondheid.kwero.nl/diversen/752-adem-inhouden.html