Wat wordt er precies bedoeld met de medische toestand 'stabiel, maar wel kritiek'?

... of ook wel: stabiel, maar wel in levensgevaar?

Ik heb altijd het gevoel dat die twee duidingen niet samengaan...

Toegevoegd na 39 minuten:
Even wat meer verduidelijking van mijn verwarring;
In de mechanica heb je een stabiel evenwicht; 'invloed' van buitenaf kan het subject uit evenwicht brengen, maar het subject zal weer terug in evenwicht geraken.
Dan heb je een metastabiel evenwicht; in dat geval mag de invloed niet te groot zijn, anders raakt het subject 'voorgoed' uit evenwicht.
Dan heb je een labiel evenwicht; dat is het verhaal van een driehoek op zijn punt. Een klein zetje en het subject is 'voorgoed' uit evenwicht.
(Zie ook Wiki, link hieronder.)

In de medische wereld heeft 'stabiel' blijkbaar een andere betekenis - namelijk die van 'evenwicht'. Afhankelijk van de ernst van de situatie spreekt men dan van kritiek of niet-kritiek. Moet ik het zo zien?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evenwicht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.1K

Het beste antwoord

Dat betekent dat er geen verandering op is getreden (meestal : geen verslechtering, maar dus ook geen verbetering) en dat het nog op elk moment kan omslaan, en enig levensgevaar zeker nog niet geweken is. Stabiel betekent dus niet per definitie dat het goed gaat. Meer dat er gewoon geen verandering is.

Stabiel is in ziekenhuizen dan ook vaak meta-stabiel ; als een driehoek die mooi balanceert op zijn punt, maar elk moment door het minste of geringste om kan slaan.

Toegevoegd na 22 minuten:
'Stabiel' is uiteraard overdrachtelijk ; letterlijk liggen ALLE patienten op de IC stabiel, en donderen ze niet zomaar uit hun bed. Het gaat inderdaad om het 'evenwicht', de status-quo van de gezondheidstoestand. Die kan heel slecht zijnen om de haverklap verslechteren of verbeteren, die kan vrij goed zijn maar voortdurend wat schommelen, maar ook stabiel. En of het nu goed is of slecht, dat betekent dat er weinig veranderingen zijn. De status blijft echter goed of kritiek. Stabiel betekent dus meestal : geen nieuws, maar we zijn er nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willen de internisten die hier zo vrolijk lopen te minnen even met het juiste antwoord komen dan ?? Of hebben we weer zin om te minnen vandaag ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje van mij, hoor. Zeker met de aanvulling. En had over je 'meta-stabiel' heen gelezen - dat is een begrip dat mij beter smaakt in dezen :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Stabiel betekent dat de waarden (redelijk) gelijk blijven. Dit betekent niet dat die waarden ook goed/gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de medische spreektaal betekent het begrip stabiel dat alles het zelfde blijft..geen vóór- en geen achteruitgang.

Kritiek houdt in: Gevaarlijk..maar nog niet levensgevaarlijk.

Stabiel maar wèl kritiek betekent dus:

Een gevaarlijke situatie voor de patiënt waarbij voorshands echter geen verslechtering optreedt..of wordt verwacht.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je refereert met je vraag waarschijnlijk aan de toestand van Friso, die is bedolven onder een lawine tijdens het skieën.

Kritiek betekent dat hij er sowieso slecht aan toe is. Stabiel betekent dat hij weliswaar met succes gereanimeerd is, maar dat de artsen er niet in geslaagd zijn om zijn kritieke toestand vanaf het moment van reanimatie te verbeteren. Stabiel betekent ook dat zijn toestand niet erger is geworden vanaf het moment van reanimatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik kan niet ontkennen dat door de eindeloze berichtgeving rond Friso deze vraag zich wederom aan mij opdrong, maar ik loop er al langer mee (er zijn ergere dingen om mee rond te lopen - ik weet het). Je hoort het heel vaak. Wat ik begrijp is:
- niet stabiel en wel kritiek - ergst mogelijke toestand (voor de dood);
- wel stabiel en wel kritiek - net iets minder erg
- wel stabiel en niet kritiek - prima
- niet stabiel en niet kritiek - geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen. Maar ik vind het nog steeds niet rijmen; ik stel me bij 'kritiek' voor dat iemand in levensgevaar is (het wordt volgens mij vaak door elkaar gebruikt, vandaag in ieder geval wel). Maar als je 'stabiel' bent volgens de definitie in de mechanica, ga je altijd terug naar je evenwichtspunt - dat nog in het land der levenden is. Dus hoe is er dan levensgevaar? Het wordt een beetje muggenzifterij mijnerzijds, ik denk dat ik wel 'voel' wat er bedoeld wordt, maar ik vind het een beetje inconsistent... Bedankt voor je antwoord, in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik snap je vraag en je verwarring over deze begrippen. Ben zelf geen medicus, heb ook niet veel verstand van mechanica...Ik denk eerlijk gezegd ook dat hier (in het specifieke geval van Friso dus) een inlichtendienst aan het woord is die gewoon niet recht voor z'n raap durft te melden hoe ernstig het is. Men probeert het allemaal een beetje diplomatiek te brengen, lekker vaag te blijven - om wat voor reden dan ook. Dat irriteert mij dan weer: Friso mag dan een lid van de koninklijke familie zijn, hij is en blijft ook maar gewoon een mens van vlees en bloed. Zeg gewoon waar het op staat, denk ik dan! Maar ja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er speelt natuurlijk veel meer: hij kan het overleven, maar wel als plantje. Ik denk dat het slechtste scenario is. Niet het doodgaan van de man. Het feit dat de familie per omgaande komt (zonder de kinderen) en dat B, WA en M in het ziekenhuis blijven, bij de patient in coma, zegt wel, dat de uitdrukking 'niet in levensgevaar' met een grote korrel zout moet worden genomen. Verder kunnen ze niet zeggen, omdat ze niet weten in hoeverre zijn hersens beschadigd zijn.
Nee, in de medische wetenschap betekent dat hetzelfde. Iemand is instabiel als zijn bloeddruk bijvoorbeeld teveel naar beneden gaat, met medicijnen wordt dat weer bijgesteld, bloeddruk gaat omhoog, maar te ver, hart raakt weer in de problemen, moeten weer medicijnen gegeven worden om het hartritme goed te krijgen, daardoor begint de bloeddruk weer af te nemen. Kortom, paniek en een driehoek die nu eens de ene, dan weer de andere kant opvalt.

De toestand wordt kritiek genoemd als de levensfuncties niet goed genoeg zijn om enige tijd zonder bijstand te overleven en de mogelijkheid bestaat dat weefsels zodanig beschadigd zijn, dat geen herstel optreedt maar een verslechtering van de toestand.