Hoeveel eicellen verliest een vrouw na langdurige menstruatie?

Als bij een vrouw net een spiraal geplaatst is moet het lichaam wennen en kan ze wel drie of vier maanden menstrueren . Maar hoeveel eicellen zou ze die periode verliezen ? Een normale menstruatie duurt een week en verliest ze 1 eitje , is dat dan nee zo goed iedere week eentje of meer of minder per week/weken ?

een jaar geleden
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Dat 3-4 maanden bloeden is geen menstruatie maar eerder een soort doorbraakbloeding. In principe verlies je per cyclus/menstruatie maar één gerijpt eitje.

Antwoorden (1)

Er rijpt per maand maar één eicel in één van de eierstokken. Het maakt niet uit hoe heftig en hoe langdurig de menstruatie is. Daar is maar één eicel mee verloren.

Een pasgeboren meisje beschikt over ongeveer 1 miljoen eicellen. Maar gelijk daarna begint het afsterven daarvan al. Wanneer de puberteit begint zijn het er nog zo’n 400.000. Eicellen zijn de grootste cellen uit het vrouwelijk lichaam en daardoor erg gevoelig. Iedere dag sterven er zo’n 30 eicellen af, jaarlijks ongeveer 10.000.

Het grootste verlies aan eicellen gaat dus zo goed als ongemerkt dagelijks door. Wat dat betreft heeft de vrouw uit de vraag na vier maanden (1200 dagen maal 30) zo'n 36000 eicellen minder. Dat komt echter niet door die langdurige menstruatie, zoals je nu kunt begrijpen.
. . .
Zoals wel vaker heb ik een rekenfout gemaakt: vier maanden is ongeveer 120 dagen, dus 3600 eicellen minder.
Amadea
een jaar geleden
Siri1995
een jaar geleden
Helder ,
Ik heb me weleens laten vertellen dat de eierstokken ook weel eitjes aanmaken , maar na je verhaal zo gehoord te hebben (dat wat je zei over bij en na de geboorte van een meisje wist ik toevallig al) maken die wel aan of zit het er al ?
(Dit krijg je als een vrouwenlichaam nog niet helemaal uitgestippeld word op posters in ziekenhuis door huisartsen enzo …. )
Siri1995
een jaar geleden
Dank voor je bevestiging , ik wis niet dat dat een doorbraakbloeding was
LeonardN
een jaar geleden
+antwoord @siri
"Dit krijg je als een vrouwenlichaam nog niet helemaal uitgestippeld word op posters in ziekenhuis door huisartsen enzo"
Het niet hebben van kennis over iets is, is niet een zaak van posters bij ziekenhuizen en huisartsen. Als je alles op 1 of meerdere posters zou willen weergeven zou je nogal wat tijd in een huisartsenpraktijk door moeten brengen om alles tot je te nemen.
Ipv daarvan wordt op zo'n poster enkel datgene uitgebeeld wat relevant is voor het onderwerp dat de poster probeert duidelijk te maken.
Bijvoorbeeld hart de longen en de bloedstroom. (bij de hart-longafdeling). Daarnaast kan je bijna alles zelf op het internet opzoeken. Hoef je niet te wachten tot je weer een keer langs de dokter gaat.