Je hoort vaak "hij stierf aan een hartstilstand'. Maar je gaat toch altijd dood aan een hartstilstand?

Een hartstilstand is toch altijd het einde van het hoofdstuk, tenzij je neerstort of ontploft of iets anders grondigs? Ik heb het idee dat het wordt gezegd uit luiheid of omdat ze het eenvoudigweg niet weten.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik bedoel: een hartstilstand is het gevolg, niet de oorzaak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg me precies hetzelfde af. Goeie vraag dus!

Het beste antwoord

Als er gezegd wordt: Hij stierf aan een hartstilstand, dan is de hartstilstand de oorzaak van de dood. Het kan dus ook zijn dat iets anders de doodsoorzaak vormt, bijvoorbeeld een fatale hersenbloeding, waarna het hart en de circulatie stoppen.

Bij het uitspreken of opschrijven van deze zin, benoem je dus de oorzaak en niet het gevolg. Het gevolg zal in veel gevallen inderdaad zijn dat ergens het hart er een keer mee stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De dood op zich wordt veroorzaakt doordat het hart, de circulatie en de ademhaling ermee ophouden.
Maar: een hartstilstand kan primair zijn (bijvoorbeeld door een hartinfarct), of secundair (bijvoorbeeld bij iemand die overlijdt aan kanker). In het tweede geval is iemand ook wel overleden door een hartstilstand, maar die hartstilstand had een bepaalde oorzaak die dan meestal als doodsoorzaak genoemd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je gaat niet altijd dood aan een hartstilstand. Als het hart als het ware weer een zetje krijgt, door defibrillatie of hartmassage, dan gaat het weer kloppen. Een cardioloog onderzoekt daarna wat de oorzaak was van de hartstilstand en behandelt je zodat het risico op herhaling uitgesloten dan wel kleiner wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier kun je lezen wat je moet doen als iemand een hartstilstand heeft.

Toegevoegd na 51 minuten:
Na jouw toevoeging een kleine toevoeging van mijn kant:
Als je hart definitief is gestopt met kloppen ben je dood.

De reden waarom je hart is gestopt, heeft niet altijd met het hart zelf te maken. Kan bijv. door een enorme stroomstoot (bliksem of electrocutie), verstikking, de gevolgen van een ziekte komen en dan wordt dat als doodsoorzaak genoemd.

Als het hart plotseling is gestopt met kloppen, dan is de doodsoorzaak: hartstilstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hartstilstand kan inderdaad het gevolg zijn van vele oorzaken echter kan het ook zo zijn dat je pacemaker-cellen die het ritme van je hartcontractie bepalen fout coderen waardoor ze niet meer werken. Je moet denken dat mensen vaak zeggen dat iemand aan kanker stierf terwijl dit ook bijv. een vermindering van de longcapaciteit als oorzaak kan hebben waardoor iemand sterft. Je sterft dan natuurlijk als gevolg dat kanker je luchtwegen/longen dergelijk heeft gemuteerd dat je niet meer goed kan ademhalen echter sterf je in principe wel omdat je geen O2 meer kan opnemen/CO2 kan afstaan. Ik hoop dat dit genoeg is om aan je vraag te voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hart te lang stil staat, ga je dood. Maar feitelijk ga je altijd dood aan een zuurstofgebrek in je hersenen.

Een goed hart, maar te weinig zuurstof in je bloed (bijvoorbeeld door vocht in je longen, of door een koolmonoxidevergiftiging) geeft al vrij snel hersenschade, waardoor ook het hart er op zeker moment mee stopt.

Andersom, als je een hartstilstand hebt, is er nog een korte tijd voldoende zuurstof in je hersenen, waardoor je met een reanimatie weer tot leven gebracht zou kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is een hartstilstand heel dikwijls een gevolg van iets anders...van een andere kwaal, dus.

Maar ook als je iets anders mankeert en je hart begeeft het daardoor plotseling..zegt men vaak uit gemaksoverwegingen dat die persoon aan een hartstilstand is overleden.

Niet heel lang geleden had ik een discussie met een familielid.

Dat familielid beweerde dat mijn vader was overleden aan.. inderdaad..een hartstilstand.

Terwijl ik aangaf dat hij aan de gevolgen van diabetes was overleden.

En zoals ik het haar zei, is het dus het geval.

Mijn vader had diabetes en bij diabetes bestaat er o.a. een aanzienlijk grotere kans op hart -en vaatziektes dan bij niet diabeten..

Hij kreeg die hartstilstand omdàt hij diabeet was en dus was/is de diabetes de (indirecte) oorzaak van zijn overlijden. Omdàt hij diabetes had kreeg hij die hartstilstand.

Je overlijdt vandaag de dag overigens niet altijd aan een hartstilstand..want tegenwoordig overleven vele mensen zoiets omdat er vlug en efficiënt wordt opgetreden...

Dus je zin: Maar je gaat toch altijd dood aan een hartstilstand?..klopt niet helemaal..

Ik vermoed echter dat jij bedoelt: Als je lichaam het, door welke oorzaak dan ook, begeeft, dan begeeft je hart het natuurlijk eveneens..en dus sterf je. En dàt klopt uiteraard weer wèl..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel juist: mensen gaan dood aan iets wat die hartstilstand veroorzaakt. En uit luiheid of omdat ze het niet weten wordt het zo (foutief in mijn optiek) genoemd. Ik stelde deze vraag omdat een arts tegen mij het woord hartstilstand gebruikte, wat ik merkwaardig vond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zei ik immers ook..zie even het laatste deel van mijn beantwoording: 'Ik vermoed echter dat jij bedoelt: Als je lichaam het, door welke oorzaak dan ook, begeeft, dan begeeft je hart het natuurlijk eveneens..en dus sterf je. En dàt klopt uiteraard weer wèl..' Wat die arts zei was wellicht omdat hij een nadere uitleg wilde vermijden of omdat hij meende dat jij wel genoeg aan zijn eenvoudigste uitleg zou hebben. En beide overwegingen kunnen inderdaad vanwege zijn/haar pure luiheid zijn, Nochtans lijkt mij onkunde van een arts/specialist wel zeer onwaarschijnlijk.. We zijn het overigens wèl volkomen met elkaar eens..alleen gebruiken we mogelijk ieder een wat andere omschrijving. Groet, Ton