werk iedere dag met verschillende groepen peuters, kinderen dus van 2 tot 4 jaar. Kan ik nu ook een inenting krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zie onderstaand:

Uitblijven prik geeft onrust in kinderopvang door Arianne Mantel
AMSTERDAM - Personeelsleden van crèches en ouders die kinderen op de kinderdagverblijven hebben, zijn verontwaardigd dat medewerkers in de kinderopvang niet preventief gevaccineerd worden tegen de Mexicaanse griep.

Het besluit om ouders, broers en zussen van zuigelingen jonger dan zes maanden wél te vaccineren en de leidsters niet, stuit op onbegrip. De onrust neemt zelfs zodanig toe dat ouders hun kind van de crèche halen.

De Leidse moeder Mirella Volwater: "Ik ben moeder van drie kinderen, de jongste is vijf maanden. Ik ga voor hem voorlopig andere opvang zoeken. En ik hoop dat als hij straks zes maanden is, wel ingeënt wordt, zodat hij weer gewoon naar het kinderdagverblijf kan." Ook Mira Linders in Veghel houdt haar dochter van vier maanden thuis: "Vorige week is bij een kindje op het kinderdagverblijf Mexicaanse griep geconstateerd en vanaf dat moment houd ik mijn dochtertje thuis. Maar de kosten van deze crèche betaal ik door, want anders ben ik mijn plaats kwijt. Nu blijkt dat men baby's onder de zes maanden niet vaccineert en de huisgenoten wel, lijkt het mij een logisch gevolg dat de leidsters van het kinderdagverblijf ook gevaccineerd worden."

Ook de kinderdagverblijven zijn dezelfde mening toegedaan. BOinK, de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang en peuterspeelzalen, laat weten het vreemd te vinden dat personeel werkzaam in de kinderopvang niet hoeft te worden ingeënt. Volgens Boink onderschat de Gezondheidsraad het risico van besmetting: Bea de Wit, directrice van de Kinderkamer in Oudorp: "Dit besluit is zo ontzettend krom. Onze leidsters gaan even intensief met kinderen om als de ouders, zo niet intensiever. Ik kan me levendig voorstellen dat ouders met kinderen onder de zes maanden nu hun kind thuis gaan houden."

Bij het ministerie van Volksgezondheid zijn inmiddels ook de signalen binnengekomen van onrust onder crèchemedewerkers. Volgens een woordvoerder van het ministerie heeft de Gezondheidsraad advies gegeven over de te vaccineren groepen. "Daarbij is ook op de crèches gelet, maar volgens de deskundigen gaat het toch vooral om de ouders, broertjes en zusjes van zuigelingen jonger dan zes maanden. Minister Klink heeft dit advies overgenomen."

Dus...., zeg het maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze vraag is gisteren ook al gesteld en de meningen waren nogal gevarieerd. Maar als je er op staat kan je een inenting krijgen

Toegevoegd na 2 minuten:
Was een vraag van marilena76
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/leidsters-kinderdagverblijven-gevaccineerd.30164
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som Had ook graag deaze bronvermelding er bij gegeven maar begrijp nog niet hoe je dat kan doen! Misschien een vraag voor GV
Ja geen probleem. Volgens het programma Editie NL van RTL 4 geeft 50% van de huisartsen gewoon een inenting als hier om gevraagd wordt! Bekijk de aflevering maar eens op onderstaande link!

Gewoon even de huisarts bellen wanneer je langs kunt komen! ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Het onderwerp begint als eerste, om precies te zijn na 48 seconden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je valt niet onder de risicogroep dus je kan geen vaccin krijgen.
Dit heeft meerdere redenen, de belangrijkste 2:
1. Er zijn niet genoeg vaccins, dus niet iedereen kan. Ze willen nu niet het risico lopen dat 'gezonde' mensen worden ingeënt, en er voor risicogroepen geen vaccin meer is.
2. Als er teveel mensen tegelijk worden ingeënt(of zoiets, ik ben geen viroloog) is er een grotere kans dat het virus resistent word tegen het vaccin. Dit omdat als jij het virus in je draagt, het virus ermee kan gaan muteren.