Wat doet een schouwarts?

Hoe onderzoekt hij/zij een sterfgeval? Neemt die persoon ook bloed af?

Toegevoegd na 22 minuten:
Mijn zus is overleden en de arts zegt een natuurlijke dood, maar we willen weten hoe ze overleden is. Kunnen we dit nog te weten komen? Of gaat dit veel geld kosten:(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat naar! De huisarts kan jullie hier het best bij helpen. Er wordt natuurlijk vaak sectie verricht bij mensen die onverwacht zo jong overlijden om de oorzaak te achterhalen. Via de huisarts kan dit geregeld worden. Ik weet niet zeker of hier veel kosten aan verbonden zijn maar dat lijkt me niet.

Het beste antwoord

Bij elk overlijden zal een arts dit moeten vaststellen, dit is vaak de huisarts, men noemt dit dan de schouw arts.
De arts zal lang niet altijd kunnen zeggen wat de doodsoorzaak is.
Willen nabestaande dit laten onderzoeken kan men dat aan de arts vragen, maar dit gebeurt niet standaard.
Een schouw arts zal dus in eerste instantie alleen het overlijden vaststellen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Als jullie graag willen weten wat de doodsoorzaak is en dat kan ik me goed voorstellen, neem dan contract op met de huisarts van je zus.
Het kan ivm eventuele erfelijke aandoeningen van belang zijn dat de doodsoorzaak vast gesteld wordt.
Over de kosten kan ik geen algemene informatie vinden, maar ook dat weet de huisarts wel, ik denk dat als de huisarts de obductie aanvraagt er voor de nabestaande geen kosten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx voor je duidelijke antwoord!

Andere antwoorden (2)

Gecondoleerd met dit nare verlies.

De kosten van het verrichten van een obductie op verzoek van de nabestaanden komen niet ten laste van de nabestaanden als het familielid in een ziekenhuis is overleden.
Maar als dat niet gebeurd is, dan wordt het helaas duur. De ziektekostenverzekeraar dekt de obductiekosten niet. Vanaf het tijdstip van overlijden is er namelijk geen sprake meer van een verzekerde. Ook bij de begrafenis-verzekeraar zijn deze kosten niet te declareren. De begrafenisondernemer brengt voor het transport van de overledene naar een ziekenhuispatholoog gemiddeld 300 euro in rekening. Daarbij komen de kosten van opslag in de koelcel; circa 100 euro. Bij een obductie buiten het ziekenhuis zijn de kosten ongeveer 300 euro, maar die worden niet altijd in rekening gebracht. De kosten liggen daarom tussen de 400 en 700 euro.
Amadea
12 jaar geleden
Allereerst gecondoleerd met dit verlies.
Een schouwarts bevestigd alleen het overlijden van de persoon door de pols en dus hartslag te controleren.
Deze arts noteert ook de tijd van overlijden en wat volgens hem de doodsoorzaak is.
Als jullie willen weten wat de doodsoorzaak is zul je naar een patholoog/anatoom moeten gaan. Verwijzing daarvoor gebeurd geloof via de huisarts. Je kunt altijd bij de huisarts informeren hoe dit te regelen.

Heel veel sterkte de komende tijd.