Ben je verplicht om aan je werkgever te vertellen waarom je naar het ziekenhuis moet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is al gezegd, maar goede vraag!! Als werkgever is het rot om niet te weten waarom, maar ik accepteer en respecteer het wel altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat een werkgever er recht op heeft als ze mij er vrij voor moeten geven..
In dit geval neem ik een snipperdag, en dat is mijn vrije tijd..en toch wil hij weten wat ik in het ziekenhuis moet doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een snipperdag heeft hij nergens recht op, je had niet eens hoeven zeggen dat je ging. Je had ook kunnen gaan funshoppen in Duitsland of naar het drielandenpunt in Vaals kunnen gaan, wil hij dat dan ook weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja;-( Zeer irritant is dat hoor..
Hij wil altijd alles weten... maar ik vertel alleen wat ik kwijt wil;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en terecht....je zou willen zeggen: get a life!!

Het beste antwoord

Toch is dit een behoorlijk verspreid misverstand gebaseerd op aannames.
Ik ben de wetpoortwachter beheerder op ons bedrijf en als iemand zich ziek meld mag ik ALLES vragen. Je hoeft niet alles te antwoorden. Maar je bent wel verplicht om aan te geven wat de aard van de klachten zijn want.

Mensen denken dat ze zich ziek melden. dat is niet zo, Feitelijk meldt je niets, je verzoekt ziekenverlof bij je werkgever.
Want is ziek ook arbeidsongeschikt? Nee. Want iemand met een gebroken been is ziek, maar niet arbeidsongeschikt volgens de wet poortwachter.
Wil de werkgever dus bepalen of je echt thuis moet blijven of nog iets kunt doen zal hij moeten weten wat de aard van de klacht is.

Wil de werkgever kunnen bepalen of je verlof krijgt voor het ziekenhuis zal hij toch moeten weten wat er ongeveer loos is. Is het voor een bezoek aan de poli valt het onder artsenbezoek. Wordt je een dag opgenomen is het weer ziekenverlof. Of ga je er een week in. Wat is het herstel soort? een enkel of een borstkas?

Indien er direct verschil van mening is zal je naar de ARBO arts worden gestuurd. Deze geeft een advies aan de werkgever.

De werkgever hoeft dit advies niet op te volgen maar mag dat.
Als de werkgever dit advies opvolgt maar de werknemer weigert bijvoorbeeld op Arbeidstherapie basis te komen zal de werkgever het loon opschorten.
De werknemer heeft dan nog de mogelijkheid om bij het UWV in beroep te gaan en die uitspraak zullen beide partijen accepteren. (hoeft weer niet maar je bent kansloos in een rechtzaak)

In dit alles kan een werkgever niet acteren als hij niet ongeveer weet wat er loos is.
Daarin kun je onderscheid maken tussen.
A) ik wordt aan mij buik geopereerd
B) ik wordt aan mijn baarmoeder geopereerd.
In deze is dus A voldoende.

Overigens is een briefje van een huisarts (Die deze als hij het goed doet niet afgeeft) niest zeggend.
De arts bepaalt enkel dat je aan x lijdt. Die kan niet bepalen of je je werk niet kan doen. Daar heb je een arbo deskundige voor.

Eindconclusie: ja dat mag hij vragen, Nee je hoeft niet in details te vertellen wat er loos is maar zult wel een richting moeten aangeven.

Overigens is het ook sociaal gezien soms fijn enigzins op de hoogte te zijn, Zodra ik weet dat iemand meer dan een week uitgeschakeld is krijgt hij direct van mij een bloemetje thuis of indien nodig zelfs een door ons betaalde fysio aan huis.

Voor alle minnetjs. Ik vertel niet mijn mening. Maar een regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee dat ben je niet... Helemaal niet zelfs...

Toegevoegd na 2 minuten:
Je bent zelfs niet verplicht te vertellen wat je mankeert als jij je ziek meldt en niet kan komen werken... Je moet wel naar de huisarts of ziekenhuis gaan, dat dan weer wel...

Toegevoegd na 3 minuten:
En nog sterker een arts mag dat ook nog niet aan de werkgever vertellen, dat is beroepsgeheim, wat jij mankeert...

Maar ze proberen van alles tegenwoordig die werkgevers... Niet intrappen hoor... Blijven lachen en niets vertellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
@etab: aard van de klachten is iets anders dan medische informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent het alleen verplicht aan de bedrijfsarts, je werkgever hoef je niets te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jet, klopt...
Ik denk het niet. Als het iets persoonlijks is kan je misschien een briefje van de dokter laten zien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Meestal is het wel vriendelijk om dat te doen, of wel zo volledig, maar ik kan me situaties voorstellen waarin je dat liever niet vertelt. En dan kun je natuurlijk ook nog iets leuks bedenken. Maar geen wet die je verplicht met welke reden je precies naar het ziekenhuis moet, al zou het kunnen dat het tegenwoordig veranderd is voor niet medisch-noodzakelijke ingrepen zoals vruchtbaarheidsbehandelingen en schoonheidsoperaties.
maar de precieze details van je medische aandoeningen hoef je niet uit de doeken te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat ben je niet verplicht. Als je opgeroepen wordt door bv UWV dan moet je dit wel vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je bent het niet verplicht.

Maar het is vaak dat mensen zelf al aangeven waarom ze naar het ziekenhuis gaan.
Er staan ook een aantal verlofuren voor. Dit zal in je cao staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik zou wel gek zijn geweest als ik dat in dit geval direct had gedaan.. mijn baan staat al op de tocht dus heb het eerst maar eens afgewacht..ik heb het pas verteld toen ik ineens uitviel omdat het allemaal wel erg spannend werd en nu zien ze maar wat ze er mee doen.. kreeg vandaag al wel de vraag wanneer ik naar de bedrijfsarts kan, ben 2 dagen uit het ziekenhuis, dus helemaal goed hebben ze het geloof ik toch nog niet begrepen..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfff hoe durven ze!+1
Gaat het al wat beter dan met je?
Nee je hoet niet vertellen waarom je naar t ziekenhuis moet. t Ligt natuurlijk aan je zelf of je het WIL vertellen, is beter voor de verstandhouding tussen je baas en jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft alleen maar te melden dat je ziek bent (of het ziekenhuis bezoekt).
De ware aard van je ziekte valt binnen je persoonlijke levenssfeer en daar hoef je geen mededeling over te doen. Zie de bron, jurofoon.nl
14 jaar geleden
NEE.
Zoals ook als éénskeer vrij wilt hoeft je niet te vertellen waarom je vrij wilt..
Maar vertellen waarom je naar ziekenhuis moet, is soms wel verstandig. Kunnen ze rekening mee houden...