Hoe kan het dat je zelfs in je slaap in staat bent om je urine en ontlasting op te houden?

Terwijl men dan al lang van de wereld weg is en zich in dromenland bevindt.

Waardoor komt het dat er dan weer anderen zijn die daartoe niet in staat zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd :-)

Het beste antwoord

Bij mensen bevindt zich bij de uitgang van de blaas een spiertje.

Dat spiertje regelt via de hersenen of de blaas geleegd moet worden en of dat in de gegeven omstandigheden kàn. Dan ontspant het zich namelijk.

Als regel houdt dat spiertje zich echter gespannen ter voorkoming van ongewenste urinelozingen.

Als een kind geboren wordt heeft het nog niet de beheersing over dat spiertje.

Het tenslotte gaan beheersen van die spier heeft tot gevolg dat een kind zindelijk wordt/is.

De ontlasting lozen is een proces van darmbeheersing. Ook dit moet worden aangeleerd omdat de mens van nature 'gaat als hij moet'

De prikkels van het moeten lozen van urine en ontlasting worden door de hersenen ontvangen en beoordeeld.

Is de blaas b.v. tot bijna een liter gevuld..dan zou die blaas kunnen knappen.

Maar zover laten de hersenen het bij lange na niet komen. Je wordt dan wakken en je moet heel nodig.

Bij darmen ontbreekt het risico dat ze door de vele ontlasting kunnen knappen..maar als ontlasting zich te lang in het lichaam bevindt..wordt daaraan teveel vocht onttrokken.. waardoor obstipatie dreigt.

De hersenen houden dit soort processen tijdens de slaap voor ons in de gaten en laten ons ontwaken..als de druk te groot wordt..

Bijna lijkt het of dit proces is toegevoegd tot ons autonoom zenuwstelsel..dat er b.v. voor zorgt dat het hart blijft kloppen en dat de longen blijven werken.

Een tamelijk uitgebreid antwoord maar voor dit 'kleine wonder van het lichaam' vind ik dit wel gerechtvaardigd.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor dit heldere antwoord :-) het is idd een 'kleine wonder van het lichaam' zoals je het mooi verwoord hebt. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals dank voor je bijdrage Ton!

Andere antwoorden (2)

Als kind leer je gaandeweg om je plas en poep op te houden. Je wordt zindelijk. Je poept als peuter en kleuter af en toe nog in je broek, je plast tot rond je zevende levensjaar nog eens in je bed, maar daarna niet meer. Als het goed is.

Als je de kindertijd ontgroeid bent en eens naar bed gaat met een volle blaas, kun je niet in slaap komen. Je zal toch eerst even moeten plassen om de slaap te kunnen vatten. Zo gezegd, zo gedaan. Je gaat plassen en valt daarna in slaap.

Het komt wel eens voor dat je naar bed gaat en in slaap valt, terwijl je eigenlijk had moeten plassen. In je dromen ga je dan toiletten bezoeken of allerlei andere manieren vinden om de blaas te legen. Je droom lost het probleem van het moeten plassen dan eigenlijk op en jij kan lekker verder slapen, voor zolang het duurt.

Of je wordt halverwege de nacht wakker en gaat even plassen. Waarna je weer in slaap valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Babies en jonge kinderen zijn niet zindelijk omdat hun zenuwstelsel en hersenen nog niet volgroeit zijn. kinderen worden eerst overdag zindelijk door te leren dat het gevoel bij een volle blaas betekend dat je naar de wc moet.
Pas later zijn de hersenen genoeg ontwikkeld om 's nachts te reageren met het gebruik van de sluitspier, wat betekend dat de blaas niet gelijk geleegd wordt bij de prikkel 'vol'.
Veel processen in het lichaam gaan 's nachts gewoon door, je hersenen slapen niet, je zenuwen ook niet. Verder heeft het lichaam wel een dag/nacht ritme, onder invloed van hormonen zal je ' s nachts minder vaak naar de wc moeten.
Er zijn verschillende redenen dat mensen op latere leeftijd incontinent zijn. Dat kunnen lichamelijke oorzaken zijn, zoals het niet meer goed functioneren van de sluitspier(en), maar ook door het minder functioneren van de hersenen, dementie of door hevige emotie, denk aan het in je broek plassen van het lachen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is, plassen en poepen lijkt zo simpel, maar is het eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baby's*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jan, lees de richtlijnen eens door.
Maar je hebt gelijk, spelfout.