Kan iemand lijden aan meerdere kankersoorten tegelijk?

Is borstkanker iets anders dan bijv. darmkanker?
Of zijn het geen varianten en zegt de benaming alleen iets over de plaats waar de kankercellen zich ontwikkelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (8)

Volgens mij wel. Want je kan prostaat kanker hebben bijvoorbeeld en is dan bijvoorbeeld uitgezaaid naar de darmen. Dan heb je ook darmkanker bij gekregen.
Zo gaat het ook naar de lever en heb je leverkanker erbij.Het gaat dan snel.
Vreselijk.
gr
Jan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee hoor Jan, dan heb je prostaatkanker in de darmen.
Ik denk dat deze vraag aan je huisarts moet stellen of aan je specialist. Die kunnen specifiek je vraag beantwoorden. GVers ervaren het allemaal op hun manier en probeer dan maar het juiste antwoord er uit te filteren. Kop op en.... naar je arts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, heel vaak gebeurt dat, doordat de eerste kanker uitzaait, ontstaan er meerder soorten kanker, al noem je in principe altijd alleen de soort kanker die als eerste is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar eentje is genoeg om eraan te overlijden hoor...

In ieder gezond levend mens komt gewoon al kanker voor... Meestal is dat goedaardig, maar ook kwaadaardig en het lichaam kan dat ook goed aan en maakt het weer weg door het als een gewone ontsteking te behandelen...

Een wrat is ook al een gezwel als je dat sec bekijkt...

Het is alleen een probleem als het voor zichzelf wil beginnen ten koste van de goede cellen...

Maar er zijn wel degelijk verschillen van kanker, vele verschillende soorten...

Maar je sterft er maar aan eentje... dat is een schrale troost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas wel jah.... Door uitzaaiingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erg he +
Je kunt meerdere soorten kanker hebben, maar dat is iets anders dan kanker aan meerdere organen.
Wanneer je bijvoorbeeld kanker aan je borsten hebt, zijn er een aantal verschillende soorten kanker mogelijk, en kun je uitzaaiingen van ditzelfde soort kanker in andere organen krijgen. Maar in principe heb je dan maar 1 soort kanker.
Wat echter ook mogelijk is, is dat je 2 verschillende soorten kanker hebt, die onafhankelijk van elkaar ontstaan zijn, in 2 verschillende organen, of zelfs hetzelfde orgaan. Deze kankersoorten zijn dan los van elkaar ontwikkeld, de ene is dan niet door de andere veroorzaakt. Dubbel pech.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, je kunt zelfs dezelfde kanker hebben met 2 bronnen. Bijvoorbeeld borstkanker waarbij 2 zogeheten primaire bronnen zijn. Het bijzondere aan kanker is dat ze kunnen zien aan een uitzaaing (secundair) waar de primaire bron zich moet bevinden. Zo zagen ze bij een buurvrouw van mij in haar longen dat de primaire bron zich in de baarmoeder moest bevinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan idd borst- en darmkanker tegelijk hebben, als je een pechvogel bent.
echter borstkanker kan ook uitzaaien naar de darmen, maar heet dan nog steeds borstkanker.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vreselijk +