Waardoor word de drukkende de pijn op de borst veroorzaakt die word gevoeld tijdens een hartinfarct?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hartinfarct hoeft niet altijd met pijn gepaard te gaan, dat is maar in 1 op de 3 tot 5 gevallen zo...

Het beste antwoord

Dat komt omdat er in de hartspier, die bij een infarct te weinig zuurstof krijgt, relatief weinig zenuwen heeft, en zelf dus weinig pijnprikkels door kan geven naar de hersenen. De pijn kan hierdoor uitstralen naar het hele gebied van het bovenlichaam. Dit wordt meestal niet ervaren als scherpe pijn (omdat het uitstraalt vanuit het directe pijngebied en het dus een indirecte prikkel is) maar voelt als druk/samentrekken van de spieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.