Als je op een gezonde manier wilt afvallen, is 1 uur per dag lopen genoeg?

Met gezonde manier afvallen bedoel ik letten op wat ik eet. Gezonder er meer bewegen, geen rare dingen verder doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja zeker! Als je vijf kilometer per dag wandelt, wat dus ongeveer een uur lopen is, val je wel degelijk af.

Zie bron: "Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er qua verbranding weinig verschil zit tussen wandelen en hardlopen. Wanneer je 5 kilometer gaat hardlopen, verbrand je daarmee evenveel als met 5 kilometer wandelen. Het enige verschil is dat je met hardlopen eerder klaar bent (hardlopen gaat al gauw 2 keer zo snel als wandelen) en je dus minder tijd kwijt bent om dezelfde hoeveelheid calorieën te verbranden."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wandelen is ook minder belastend voor je gewrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wandelen is heel goed en je verbrand er voldoende mee+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik doe het ook al een paar jaar. In het voorjaar begin ik weer. Half uur heen, half uur terug - precies dezelfde route. Het leuke is dat je heel snel merkt dat je steeds verder komt en dus meer kilometers maakt. Je conditie verbetert en je valt af. (Ik heb eerlijk gezegd nooit bijgehouden hoeveel precies, maar merk het altijd vrij snel aan mijn kleding). Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.S. Wel stevig doorwandelen hoor, niet gaan slenteren! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Natha2011: je loopt steeds dezelfde route maar je komt wel steeds verder? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eventjes waarschuwen:
Hardlopen is GEEN natuurlijke vorm van bewegen, je kan dus heel snel blessures krijgen. Wandelen daarentegen wel.
Ook vind door hardlopen sneller huidveroudering plaats, alles gaat sneller hangen (als je een vrouw bent vooral ook je borsten) EN je buikje krijg je er al heleemaal niet mee weg.
Ik raad je aan om te zwemmen, of om idd te wandelen.

Andere antwoorden (4)

In principe wordt naast gezond en minder eten aanbevolen om een half uur intensief te bewegen, zoals hardlopen.
Wandelen is matig intensief en een verdubbeling van de tijdsduur is niet gelijk aan intensiever bewegen gedurende kortere tijd.
Maar als je tot nu toe (veel) minder bewoog, is dit een prima manier om op te gaan bouwen, als dat goed gaat kun je altijd nog iets gaan doen dat intensiever is.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Niet altijd minder eten, sommige mensen eten structureel al te weinig. Je moet je BMR en AMR berekenen en je eten daarop aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar.
Tsja, het hangt er van af wat je verder doet. Als je inderdaad minder calorieën inneemt dan je verbruikt zul je vanzelf gaan afvallen. Een gezond dieet plus beweging is op zich de beste manier om af te vallen. Een uur lopen per dag vind ik persoonlijk wat weinig, ik zou dan eerder voor een uur hardlopen gaan. Dan gaat het wat sneller.

Maar ja: je kunt gezond afvallen met en uur lopen per dag plus een gezond dieet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sporten is zeker een gezonde manier om af te vallen.
Een eerste opmerking is: hoeveel je afvalt hangt sterk samen met je stofwisselings-mechanisme. Dat is voor iedereen verschillend en daar kan dus geen eenduidig antwoord op gegeven worden.
Een tweede opmerking is: 1 uur per dag lopen is al een hele prestatie. Als je een getraind loper bent is dat geen probleem, maar als je niet gewend bent om te lopen moet je je conditie stilaan opbouwen en niet ineens 1 uur gaan lopen. Het is dan ook aangeraden om een bepaald trainingsschema te volgen zoals in Start to Run. Hierbij train je om in 10 weken 5km te kunnen hardlopen. Loop je deze afstand nu al zonder probleem, dan kan je gaan voor het trainingsschema van keep on Running. Hier wordt getraind voor 10km of meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je zelf al aangeeft bedoel je met 'op een gezonde manier afvallen': Letten op wat je eet. Gezonder en meer bewegen, geen rare dingen verder doen'

Wat je met 'lopen' bedoelt is nog even de vraag. Als je bedoelt..dagelijks een uur stevig doorlopen is dat redelijk voldoende om af te vallen.

Bedoel je daar echter mee: Hardlopen gedurende een uur..dan dat nòg veel beter.

Langzaam wandelend gebruik je verreweg de minste energie.. en dus val je daar ook het minst van af.

Nochtans een middag slenteren..terwijl je b.v. winkelt neemt zeer veel van je energie..omdat je ongemerkt gedurende heel de middag vele van je spieren behoorlijk intensief gebruikt.

En aangezien je door een extra aan energieverbruik afvalt..is om de paar dagen een middagje slenterend winkelen best een goed middel on af te vallen.

Deze 'wijsheid' bezit ik omdat ik diabeet ben en ik daarom kan opmeten hoeveel van mijn bloedsuikers gebruikt zijn na een bepaalde inspanning.

Groet,

Ton