IK drink elke avond, tussen 22:00 en 24:00 drie a vier glazen rode wijn door de week. Is dit slecht?

Het is echt genieten, een heerlijke afsluiting van de dag. Lekker teevee kijken met een wijntje erbij en een stukje kaas. Moet ik hiermee stoppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Ha, die Johan;

Als ik alle antwoorden zo lees denk ik dat er in ons land nog veel meer alcoholisten zijn dan altijd werd aangenomen....
Als jij je er goed bij voelt, maatschappelijk goed functioneert, er niemand mee lastig valt, het je gezondheid niet merkbaar nadelig beïnvloedt en er indien nodig ook direct weer mee zou kunnen stoppen zou ik zeggen; proost! Het leven is toch al zo kort....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dit is meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Of je er mee moet stoppen dat is je eigen keuze. De hoeveelheid wordt afgeraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je verslaafd... ÈÈN glas is goed, beter dan niets drinken, maar 3 of meer is dan weer slecht...

Een glas is een goede inslaper, meer dan 2 is een slecht doorslaper... Het is niet echt slecht, maar je kunt het niet laten, vermoed ik... En als je minder drinkt is het goedkoper, beter voor je en heb je er meer plezier in, als je dat consequent elke avond doet en niet meer...

Het is niet zo dat je eraan sterft, maar met één glas zit je op een optimum qua gezondheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja nu wel, maar je wordt ouder en dan wordt het anders... Ook al ben je wellicht 70...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een glas voorkomt hart- en vaatziekten, is bewezen...
zo veel drinken in zo;n korte tijd lijkt me ongezond en gewoon erg slecht, maar het is en blijft jou eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ermee door wil gaan, moet je dat lekker doen. Al is het advies niet meer dan 1 glas per dag.

Even iets anders: 7x3=35, bij meer dan 35 alcoholische eenheden per week val je in de term alcoholist, tenzij je student bent.

Toegevoegd na 1 uur:
Verkeerde berekening, sorry: 7x3 = 21, 7x4=28. Dus je komt in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 a 4 glazen - maar hoe groot zijn je glazen? Realiseer je wel, dat je toch makkelijk een flesje wijn op een avond wegtettert, en ook in een tamelijk hoog tempo....
Ik zou mezelf opleggen, dat je één avond in de week (minimaal!!) helemaal niets drinkt : kan je lichaam zich even herstellen, want je belast je lever toch wel een beetje.
Hou jezelf in de gaten : heb je de neiging méér te drinken als je je eenzaam voelt? Als je boos bent?
Is jouw glas altijd veel eerder leeg dan dat van mensen om je heen?

Geniet, maar hou je kop erbij.
Ik heb alle wijn, die mij als levenshoeveelheid was toebedeeld, al op, met het gevolg, dat ik nooit meer kan drinken - voor mij is één glas teveel, en vijf glazen te weinig.....

Niemand is van plan alki te worden, maar als je wijntje aan het eind van de dag meer en meer je vriendje wordt, die precies lijkt te weten hoe hij je je beter/goed kan laten voelen, zit je op een hellend vlak onderweg naar een hele diepe kuil, waar het moeilijk uitklimmen is.
Weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VETTE plus voor dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel, pimstyle :-))
Denk dat je met vier glazen per dag binnen de perken van het aanvaardbare en redelijke blijft maar wat mij verontrust is: Als je de volgende dag weer vroeg moet opstaan en aan het verkeer moet deelnemen lijkt het mij verstandiger dat je na 22.00 uur zeker niet meer moet drinken. En hou het dan ook bij die vier glazen. Als je een stukje verantwoordelijkheids gevoel hebt jegens je gezin alsmede je werk zou je toch niet willen dat er om reden van je alcoholconsumptie iets gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe deze test eens dan weet je meer.

http://www.gezondheidsplein.nl/testjezelf/7/Alcohol-test.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij noemen dit fenomeen: Verslaving.
Een wijntje is op zijn tijd helemaal niet erg; maar met de hoeveelheid die jij zegt dat je drinkt behoor je tot de alcoholisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Johan, ik betwijfel ten zeerste of jij hier wel eerlijke en oprechte vragen stelt, maar ik zal je het voordeel van de twijfel geven. Jij heb vorige week nog in deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/bezuinig.29151?p=3

geantwoord dat je (ook) nog tientallen blikken bier in de week drinkt. Dus om je een kort en bondig antwoord te geven op je vraag: Ja, en zeker met die andere combinatie is dit heel slecht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
idd, +1
Hoeft geen probleem te zijn maar vraag jezelf eens af: zit je lekker zonder wijn? Kan je net zo lekker slapen zonder die wijn? Mis je het als je een keer een avond NIET drinkt?
Als het antwoord zelfs maar op 1 van de 2 'nee' is dan mag je jezelf al verslaafd noemen. Zelfs al was het maar 1 glas. Het gaat om afhankelijkheid.
Er is niks mis mee om te genieten van een glas wijn. Zolang je ook zonder kan......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de term alcoholist wel wat zwaar als je alleen maar 's avonds echt maximaal 4 gewone glazen drinkt (als dit de hele wijnfles is, dan zijn het geen gewone glazen).

Je bent mogelijk wel verslaafd, waarschijnlijk vooral aan de ontspanning en gewoonte, meer nog dan aan de alcohol.

Je merkt snel genoeg of je verslaafd bent als je eens een hele week (!) stopt. Gaat dat meteen de eerste avond knagen, maar kan je het wel zonder? Dan ben je licht verslaafd en geen alcoholist. Probeer het eens een weekje vol te houden en doorbreek de gewoonte zo nu en dan. Of probeer het bij één glas te houden en geniet hier intens van.

Het is ook een kwestie van cultuur. In Frankrijk dronk men tussen de middag gewoon een paar glazen wijn (karafjes met goedkope wijn). Maar die wijnconsumptie wordt ook elk jaar minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het drinken van 3 biertjes per dag wordt nog niet als alcoholisme gezien. Wel is het een eerste fase. Ook het drinken van heel weinig alcohol is al een eerste stadium. Gemiddeld één op de twaalf mensen die alcohol drinken, raken er aan verslaafd. Als norm voor schadelijk wordt 15 standaardglazen per week gezien. Voorwaarde is wel dat in die week twee dagen geen alcohol gedronken wordt. Drinkt men meer, dan zal het schadelijke gevolgen kunnen hebben. De 15-glazennorm geldt voor mannen, voor vrouwen ligt dit lager, namelijk op ongeveer 10 glazen. De reden hiervoor is de opbouw van het lichaam. Het lichaam van een vrouw is meer opgebouwd uit vet, en minder uit spieren, dan bij de man. En in spierweefsel bevindt zich meer vocht dan in vet. Mannen hebben dus procentueel gezien meer vocht in het lichaam dan vrouwen. Omdat alcohol in het lichaam verspreid wordt over het vocht, leidt eenzelfde inname van alcohol tot een hogere concentratie bij vrouwen dan bij mannen. Mede daarom is een vrouw gemiddeld sneller dronken. De persoon in kwestie zeg 4 glazen per avond te drinken. Dit is 28 glazen per week.......alcoholist of niet? Als zijn beweringen zijn dan weet ik voldoen. Ik durf er een goed fles wijn op te zetten dat hij geen week zonder kan.
Het is wellicht wat aan de royale kant, en ik zou dus proberen om ook een dag of twee niet te drinken in de week. Uiteraard is het ook nog wel van belang hoe je voor de rest bezig bent met je gezondheid, dus of je gezond eet, en regelmatig sport?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je dit echt dagelijks doet is dat behoorlijk veel.
Probeer eens wat te minderen, kijken of het lukt. Dan kom je er snel genoeg achter of je ook echt verslaafd bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen ben je alcoholist.

Maar ik drink helemaal niet.