''GHB begint ongeveer 15 tot 30 minuten na inname te werken. Veel mensen krijgen van GHB een rustig, warm gevoel: verdoofd en aangeschoten bij lagere doseringen, en dronken bij hoge doseringen. Voor andere mensen zorgt het voor een opgewekte stemming, zij worden praterig. In de meeste gevallen vermindert het angsten en remmingen. De seksuele lust wordt vergroot en men krijgt zin om te vrijen. Aanrakingen worden sterker gevoeld en het vermindert het katerige gevoel na speed en XTC. De effecten zullen gemiddeld 3 tot 4 uur aanhouden. GHB wordt soms als alternatief gebruikt voor alcohol. Net als bij alcohol kan de GHB-gebruiker overmoedig en baldadig worden. Nadat de effecten van GHB verdwenen zijn kan de gebruiker zich energieker voelen.
[bewerken]Verkeerd gebruik

GHB staat bij het grote publiek vooral bekend als een date rape drug. Het middel wordt wel gebruikt om de ander te verdoven en dan te verkrachten. Het wordt bij het uitgaan onopvallend toegediend in een drankje waardoor het slachtoffer na inname snel slaperig en suf wordt en zich na het ontwaken ook vaak niet goed kan herinneren wat er is gebeurd. Hierdoor is de bewijsvoering en de identificatie van de dader na een verkrachting vaak lastig.
Hoewel onbevestigde bronnen het bovenstaande melden, dient te worden vermeld dat GHB een heel sterke zoute smaak heeft en daarom snel zal worden geproefd. Daarnaast is een juiste dosering lastig; bij een te hoge dosering zal de persoon het bewustzijn verliezen.
Bovendien toont een recent onderzoek aan dat het aandeel van GHB in verkrachtingszaken sterk wordt overschat door de media.''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je beschrijft t zo lekker dat ik er bijna aan zou beginnen
De werking van GHB hangt heel erg af van de dosering. Bij lage doseringen werkt het ongeveer als alcohol, bij hogere doseringen heeft het iets weg van XTC en bij nog hogere doseringen werkt het als verdovingsmiddel (anestheticum) en kun je zelfs in een soort coma raken.

Lichamelijk
■ontspannend
■slaperigheid
■hoge bloeddruk
■vetvermindering
■spiergroei
■incontinentie
■verlaging lichaamstemperatuur
■vertraagde hartslag
■ademhalingsdepressie
■braken
■mogelijk bewustzijnsverlies en reversibele coma (coma waar je uit komt).

Psychisch
■ontremming (bij een lage dosis)
■euforie (het gevoel alles aan te kunnen) bij een hogere dosis
■milde visuele hallucinaties
■stemmingsverbetering
■duizeligheid
■geheugenverlies.

GHB met andere drugs
Combineer GHB nooit met alcohol!!! Alcohol versterkt de (negatieve) effecten van GHB en deze combinatie is levensgevaarlijk. Verder is gecombineerd gebruik met slaap- en kalmeringsmiddelen (benzodiazepines, phenotiazines, barbituraten) en opiaten (heroïne, opium, methadon etc.), anti-spuugmiddelen (anti-convulsiemiddelen), anti-allergie middelen en andere slaapmiddelen riskant. Weet je niet zeker of je een van deze middelen gebruikt, neem dan contact op met je huisarts of Parnassia Preventie.

Werkingsduur
GHB werkt meestal na 15-30 minuten na inname van ongeveer 2 gram en de werking blijft ongeveer 3 uur aanhouden.

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.drugsweb.nl/drugsweb368.asp

Toegevoegd na 1 minuut:
GHB is een stof die al van nature in het lichaam zit. Het is redelijk snel uit ons systeem en kan vijf uur na gebruik GHB al niet meer aantoonbaar zijn in bloed en/of urine.