Waarom moet je bij een operatie altijd je ondergoed uit?

Ik moet een operatie ondergaan, en hoorde dat je dan niks aan hebt. Waarom moet dat? ik ben in de pubertijd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
42.9K

Het beste antwoord

Zodat ze altijd overal bij kunnen als het nodig is. en om te voorkomen dat je onderkleding vuil raakt van bloed en/of jodium. en onderkleding geeft stof....wordt jij graag geopereerd in een kamer vol met onderbroeken stof van andere mensen?

Niks van aantrekken en gewoon laten gebeuren. die mensen zijn het gewoon gewend, en je heb een operatie pyjama aan dus je ben niet helemaal naakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat je de meeste +1 hebt. gefeliciteerd!

Andere antwoorden (7)

Ik weet niet of je het van de doctor heb gehoord, zo ja dan zal het wel zo zijn.
maar als je het van andere mensen hebt gehoord, dan hoef je daar niet op te vertrouwen.

ik dacht tenminste dat je zo'n blauw schort aan kreeg.
maar je zal daar vast niet naakt op de tafel moeten gaan lichen, daar durf ik mijn geld op in te zetten.

maar meer info kan ik ook niet geven.

gr. marco
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt vaak een papieren onderbroek of zoals ik vorige week tijdens de operatie mijn eigen onderbroek aan mocht houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met idd een blauw hemd met drukknoopjes aan de achterkant.
12 jaar geleden
Hallo,

ik heb ook een operatie gehad, (ik was 14) door alleen mannen wel teverstaan. 2 jonge mannen van ongeveer 22, een gemiddelde en een hele oude man.
Nee het is geen pretje nee.
Maar:
bij sommige operaties mag je wel je onderbroek aanhouden (mocht ik ook) als het nou bij je lies is of zo, natuurlijk niet.
ik weet niet waaraan je geopereerd moet worden, maar vaak mag je wel je onderbroek aanhouden. (ligt echt aan de lokatie, buik misschien ook niet.. ik had mijn knie)
Je BH moet altijd uit. er moeten namelijk plakkertjes op je borst.
maar chirurgen maken dit wel vaker mee, ze weten wel dat dit niet makkelijk is voor veel pubers.
Toen ze die plakkertjes bij mij op mijn borst deden hebben ze expres het jasje een beetje nog over mijn borsten heen gelaten.

Het is niet fijn, maar je kunt altijd nog vragen of je je onderbroek mag aanhouden, en desnoods een soort topje zonder bandjes (geen bh's)
Ze zullen daar echt wel begrip voor hebben.
En zo niet, je bent er niet bij en ziet die mensen waarschijnlijk nooit meer. Hoop ik voor jou dan ;-)

Wedden dat je op zijn minst je onderbroek mag aanhouden?
Succes, anders gewoon ff de tanden op elkaaar :D

Toegevoegd na 1 minuut:
trouwens aan het begin krijg je een jasje met drukknopen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aah lief :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ik dacht misschien nog belangrijke info :P
Bij eventuele complicaties tijdens de operatie kan men sneller ingrijpen als je kleding uit is en je alleen een simpel operatiejasje draagt. Tevens hindert een onderbroek dat men de liesslagader kan voelen, indien nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt altijd een operatiehesje aan, en een onderbroek. Soms mag je je eigen onderbroek aanhouden, en soms krijg je zo'n papieren OK-broekje of een netbroekje aan. Je hoeft dus echt niet naakt op die tafel te gaan liggen!

Mijn ervaring is dat het niet alleen - zoals hier genoemd wordt - afhangt van het type operatie, maar vooral ook van de voorkeur van de artsen. Ik ben ooit geopereerd in een ziekenhuis waar de orthopeden geen bezwaar hadden tegen het dragen van sokken, terwijl de urologen dit wel hadden. Bij een borstoperatie mocht ik m'n eigen onderbroek aanhouden, en bij een schouderoperatie weer niet. Het verschilt dus per ziekenhuis, per operatie, en per arts.

In elk geval mag je ALTIJD een broekje aan, ook als het nodig is dat ze die tijdens de operatie uitdoen. Dat is dus alleen niet altijd je eigen onderbroek. Ik ben verschillende keren aan m'n blaas geopereerd, en dan weet je dus vantevoren dat die onderbroek in de weg zit en ook zeker uit zal gaan, maar dat betekent nog niet dat je in je blote gat op de ok-tafel hoeft te gaan liggen.

Redenen zijn al genoemd in andere antwoorden: ze moeten overal bij kunnen, hygiëne (niet het beste argument trouwens), je onderbroek kan niet vies worden, kan niet kwijt raken, etc. Soms moet er een blaaskatheter ingebracht worden tijdens de operatie, en ze willen ook zeker weten dat er niets afgekneld wordt. En een hemd kan gewoon niet, omdat ze stickertjes op je borst plaatsen voor het ecg-apparaat, zodat ze je hartslag in de gaten kunnen houden.

Ben je al bij de anesthesist geweest voor een pre-operatieve screening? Daar kun je zulke vragen stellen, of anders aan je eigen arts. En als je je eigen onderbroek niet aan mag houden, dan is dat vervelend, maar echt: de mensen die op de OK werken, zijn de hele dag bezig met mensen die niets anders aanhebben dan zo'n ok-hesje. Daar is echt niets vreemds aan. Laat het gewoon over je heenkomen: een operatie is toch al niet leuk, dan maakt het ook niet meer uit hoe je er precies bijligt, toch? En je ligt dus niet naakt, je hebt een hesje aan en minstens een papieren onderbroek. Daarbij lig je onder een laken totdat je daadwerkelijk de overstap naar de tafel maakt. In sommige ziekenhuizen brengen ze je al onder narcose voordat je de OK opgaat, dan merk je er zelfs helemaal niets van. En als je heel zenuwachtig bent, kun je vantevoren alvast een rustgevend middel krijgen, dan maak je je er al helemaal niet meer druk om.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf pas geopereerd geworden. In belgie en in nederland en bij allebij mocht je gewoon je onderbroek aanhouden en voor de vrouwen is dit hetzelfde alleen als je een bh met iets van ijzer erin hebt (weet niet welk metaal ze erin doen) moet je je bh uit doen. En daarna krijg je zo'n blauw schort aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het licht er maar net aan waarvoor je geopereerd wordt, als het in de buurt van je ondergoed is dan moet je hem gewoon uit doen