Bij hoeveel graden kun je een koud letsel krijgen ?

En hoelang moet je daarvoor dan buiten zijn ?

Toegevoegd na 2 uur:
De reden dat ik dit vraag is omdat ik postbode ben, en ik ben zeker soms ruim 2 uur buiten dan met dit weer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je pakt jezelf toch goed in? En je bent in beweging, dus je produceert zelf ook warmte. Als je route te lang is met deze kou, kijk dan of je die in twee delen kunt splitsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik pak me zeker goed in, maar vroeg het me gewoon af :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's alleen maar verstandig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:'( diep respect!!!!! Ik loop 2x per dag een uur met mn honden.... Geen pretje !!!! Ik heb echt diep respect voor alle postbodes !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx!!:)

Het beste antwoord

Dat valt zo niet te zeggen. Bij -10 in de zon op een windstille dag buiten zijn is minder gevaarlijk dan bij -5 in een flinke bries, door de windchillfactor. Op dit moment is het in De Bilt -5,5, met windkracht 3, dat is 5 meter per seconde, waardoor het aanvoelt als -11,8.
Temperaturen kun je hier zien: http://www.knmi.nl/actueel/ en bij zeer lage en hoge temperaturen kun je op het plaatje met de temperaturen klikken om de gevoelstemperatuur te zien.
Hier kun je het zelf omrekenen: http://www.knmi.nl/actueel/omrekenen.html.
Daarnaast maakt het ook uit of je bijvoorbeeld dronken bent (dan raak je eerder onderkoeld).

Onderkoeling is officieel pas als je een lichaamstemperatuur van 35 graden of minder hebt - dan is het zaak om bijvoorbeeld een douche of bad te nemen (watertemperatuur 37 graden), en om iets te drinken of te eten met suikers erin. Doe even rustig aan, vooral als je duizelig bent of hoofdpijn hebt, verwarm jezelf met een extra trui of een deken om je heen en het komt weer goed.
Als je lichaamstemperatuur verder daalt, kun je buiten westen raken en uiteindelijk overlijden.

Als je met het huidige weer bijvoorbeeld fietst terwijl je oren, neus, vingers niet goed bedekt zijn, dan loop je het risico dat die delen van je lijf bevroren raken. Ook ogen kunnen beschadigd raken door koude. Overigens is bij heren ook de penis soms slachtoffer van bevriezingsverschijnselen.
Ook dan: een warm bad in, zorg dat het water langs de bevroren plekken in beweging blijft, liefst een ibuprofen of een aspirine nemen (verdunt het bloed) en na het bad NIET afdrogen maar aan de lucht laten opdrogen (wel warme lucht uiteraard).
Nooit een hete kruik of zo direct op de huid leggen.
Oppervlakkige bevriezing herken je aan rode plekken op de blootgestelde huid, die langzaam wit of grijs worden. De huid is niet pijnlijk en nog zacht. Als je snel voor opwarming zorgt, hoeft er geen blijvende schade te zijn.
Echte bevriezing bevriest de hele huid, die wit of grijs is, hard aanvoelt en niet meer elastisch voelt als je erop drukt. Als de huid weer ontdooit, ontstaan grote blaren.

Uitgebreide info over 'vorstrisico's', schade en hoe te handelen: http://www.chems.alaska.gov/EMS/documents/AKColdInj2005.pdf - een document van de staat Alaska.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Auw :( +++

Andere antwoorden (1)

Las vanmorgen in de krant dat bij een gevoelstemperatuur van -18 een uur buiten in warme kleding je toch onderkoeld kan raken en kans op bevriezing van lichaamsdelen. Vooral door de straffe wind. Meerdere lagen kleding ( winddicht) aan en in beweging blijven is aangeraden