Waarom komt het niezen vaak wel op zetten als je in het licht kijkt?

Heb je soms, je moet wel niezen maar het komt maar niet. Dan zegt men; kijk maar naar het licht. En jawel, dan komt het toch. Hoe kan dat toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, vraag ik me ook al heel lang af!

Het beste antwoord

Misschien heb je hier iets aan.

Zie bron deze vraag is al eerder gesteld:

http://www.goeievraag.nl/vraag/niesen-lamp-kijkt.2726
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Helaas kan de wetenschap ons daar nog niet een precies antwoord op geven. Wel zijn er een aantal theorieën over:

Er wordt gedacht dat bij mensen de niesreflex aan de oogreflex is gekoppeld. Dit heeft als reden dat je dan automatisch je ogen dicht doet als je niest. Het is belangrijk dat je je ogen sluit, omdat anders de druk te groot wordt, en je ogen er weleens uit zouden kunnen schieten. Maar dit heeft ook tot gevolg dat wanneer je je ogen sluit in een reflex op fel licht, je ook moet niezen.
Een andere theorie is dat er bij het kijken in fel licht soms een soort kortsluiting optreedt. Bij het kijken in fel licht, vangen je ogen het licht op en zetten het om in een signaal. Dit signaal wordt via zenuwbanen doorgestuurd naar de hersenen. Op een gegeven moment kruisen twee van deze zenuwbanen elkaar. Op dit punt zou dan een soort kortsluiting kunnen ontstaan, waardoor het er onderliggende hersenweefsel wordt gestimuleerd. In dit gebied 'ontstaat' een nies en door de stimulering van dit gebied moet je dan ook niezen.
Ook wordt gedacht dat het een manier van het lichaam is om de longen 'wakker te maken'. Het komt vooral 's ochtends voor dat men moet niezen als reactie op licht. Het licht prikkelt dan de hersenen om te niezen en zo de longen uit slaaptoestand te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is dan een intense prikkel, net als de originele niesprikkel, en die twee versterken elkaar...

Niezen is heerlijk, even kun je niet nadenken... Een mini-meditatie...