Waarom zijn de prijzen bij de ene tandarts zoveel hoger als bij de andere tandarts?

Is er ook een minimumprijs of maximumprijs die tandartsen mogen vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Het beste antwoord

Sinds 1 januari 2012 zijn de tarieven van tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici niet meer landelijk door de overheid vastgesteld. Elke tandarts of orthodontist bepaalt nu zelf de tarieven die hij of zij rekent. Tegelijkertijd is er meer duidelijkheid over behandelingen, kwaliteit, service en tarieven van de tandheelkundige praktijk. Welk tarief de tandarts of orthodontist berekent, hangt af van de tijd die de behandeling in beslag neemt, van de materiaalkeuze en van de service die de tandarts of orthodontist aan u verleent. Op de tarievenlijst staan de tarieven voor elke behandeling met de daarbij behorende code.

http://www.allesoverhetgebit.nl/vergoedingen/vrije-tarieven-bij-de-tandarts-en-orthodontist?gclid=CMCgyK7qra8CFYeDDgodlndUmw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een tandarts zal een bepaald inkomen willen genereren.
Daartoe zal hij zijn uitgaven moetem weten en zo tot een bepaalde prijs voor zijn behandeling willen vragen.
Een andere tandarts die minder uitgaven heeft, b.v. geen of een veel lagere hypotheek en een assistente die minder kost, b.v. zijn eigen vrouw zal dan lagere behandelkosten vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is sinds kort de afspraak dat de tandarts zelf mag weten wat hij voor prijzen hanteert.

Er zit geen minimum aan (maar geen tandarts die het gratis doet ;) )

Maar er zit ook geen maximum aan.

Omdat sommige tandartsen hun prijzen (schandalig) Hoog maken word er wel weer over gesproken om maximale tarieven in te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag als tandarts zelf je prijzen bepalen, dus dat verklaard het verschil. Een beetje eerlijke tandarts zou zijn prijzen lager maken, maar er zijn er ook die ze enorm omhoog laten gaan.