Maakt het uit of je van een betonnen trap of van een houten trap naar beneden rolt?

maakt de hardheid van het materiaal iets uit bij je val?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee, dat maakt niet veel uit. Het gaat erom hoe je terrecht komt. Je kunt een meter vallen en al wat breken. En soms meters vallen en niks dan alleen maar de schrik hebben.

Toegevoegd na 59 minuten:
Mijn zusje viel al eens van een houten trap en had oa een schedelbasisfractuur en het sleutelbeen gebroken. Een bejaarde dame die op onze afdeling kwam was van een betonnen trap gevallen en was bont en blauw maar verder had ze niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk wel dat het van invloed is, al denk ik eerder dat het te maken heeft met de val zelf. Je kunt heel ongelukkig op je hoofd vallen en misschien je nek breken maar dat kan ook van een stoeprand of in het zand..

Maar stel het is een normale val dan denk ik dat beton minder prettig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe hard je terecht komt lijkt mij niet alleen afhankelijk van de hardheid van de trap. De lengte van de trap, de vorm van de trap (krom of recht) en hoe je de trap werkelijk af rolt, lijken minstens zo belangrijk

Maar uh, toch geen plannen hè ......?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, wel van het materiaal waar je op terecht komt.
Omdat je bij een trap naar beneden rolt, klap je een paar keer op een trede(meestal), dus dan heeft het wel effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel. Ik val niet graag van een trap af, maar al helemaal niet van een betonnen trap :-s
Doet toch veel meer pijn dan hout?!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoewel het allebei niet echt meegeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat maakt veel uit... een millimeter of minder rek, maakt al heel veel uit...

Op een houten trap breek je veel minder snel wat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk wel. Beton doet meer zeer:

De energie die je af moet geven wordt verdeelt over de lengte van het 'afremmende traject'. Rem je langer af, dan is de energie die je in een keer op moet vangen lager. Houten treden zullen een klein beetje (We praten over een beetje van een milimeter oid) meegeven, en dus net iets langzamer je val remmen dan beton. Dus komt je minder hard erop neer. Of dit voelbaar verschil maakt is onzeker.

Wat ook meespeelt is dat de rand van beton wellicht wat minder rond is dan die van hout; Daardoor wordt de kracht op een kleiner deel van je lichaam uitgeoefend, wat een groot verschil maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het toch moet dan maar liever hout (ervaringsdeskundige).