Als ik op bed ga liggen word ik altijd heel snel neusverkouden. als ik opsta is het snel weg. wat kan dit zijn? (ik ben niet allergisch, wel astma)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat vraag ik me ook af. Heb dat altijd zo snel ik een half uur in bed lig loopt het bijna m'n neus uit.

Het beste antwoord

Daar wij vol vloeistof zitten stijgt de druk in onze neusslijmvliezen, waardoor ze opzetten, als we gaan liggen. Dit is op zich geen verkoudheid maar kan wel de doorstroming van de lucht nadelig beïnvloeden(verstopte neus).
Een andere oorzaak kan de bedmijt zijn.
Deze kan een allergische reactie veroorzaken waardoor de slijmvliezen opzetten.

Toegevoegd na 6 uur:
Bedmijt = huisstofmijt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Herkenbaar!
Dat heb ik als ik ergens slaap waar mijn kussen te zacht is. Mijn hoofd moet iets hoger liggen, dan heb ik nergens last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
klopt, het juiste kussen scheelt een jas, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een behoorlijke stevige kussen met daarvoor een nekrol. Misschien dat door de nekrol mijn hoofd net iets te ver achterover ligt? Ik zal er eens op letten! Bedankt voor het antwoord! Helaas kan ik geen plusje geven nog, maar vind m wel verdient!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, die minnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand heeft daar lol in blijkbaar...
Zo makkelijk anoniem neergezet als je niet beter weet...
Rieneke1
13 jaar geleden
het is de laatste tijd weer bar en boos, bestevaer.
maar je kan er niets mee, dus veeg je gat er maar mee af zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, opvallend veel minnen. Jammer dat dat aspect niet uit GV gehaald kan worden.
Je bedoelt dat je neus verstopt raakt (een verkoudheid is een virusaandoening).
Het kan zijn dat het komt doordat je hoofd relatief wat te laag ligt.
In normale toestand is het zo dat je afwisselend door je neusgaten ademt - niet dat het andere niet meedoet, maar je ademt bijvoorbeeld eerst een half uur vooral door je linker neusgat, dan een half uur door je rechter, enzovoorts. Zodra je neusslijmvlies ook maar iets opzet, zul je dat merken en het gevoel hebben dat je neus verstopt zit. (Als je echt aan het snotteren bent zoals bij een verkoudheid, krijg je dat neusgat soms open door op je andere zij te draaien, met als nadeel dat je aan het draaien blijft.)
Als je neus dicht gaat zitten doordat je hoofd wat te laag ligt, is de beste optie: zorgen dat dat koppie wat hoger komt: een iets dikker kussen (of probeer het eens uit met bijvoorbeeld een opgevouwen deken onder het kussen dat je nu gebruikt).
Helpt dat niet, dan zou je toch kunnen denken aan een overgevoeligheid (wol? huismijt? iets anders in/op je bed of in je kamer?).
Ik heb iemand gekend die altijd erg snotterig werd als ie kwam logeren, later bleek dat hij allergisch was voor katten, en als ie bleef slapen lag ie altijd op het logeerbed waar de kat overdag graag lag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ik bedoelde dat mijn neus verstopt raakte. Kon niet zo snel op de bewoording komen.
Het helpt wel om te draaien, maar de hele nacht door te draaien is inderdaad niets.
Bij bovenstaande antwoorden had ik ook al aangegeven dat huisstofmijtallergie oid eigenlijks niet kan, omdat ik voor de longarts 2 week geleden een bloedtest heb gedaan waar geen allergie uitkwam.
Volgens mij lig ik met mijn kussen ook wel omhoog, maar ik zal hier extra opletten!
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Heel herkenbaar Ik heb dit ook en ik ben getest en bleek huisstof mijt allergie te hebben.

laat eens en testje doen bij de huisarts Bij positief testen zijn er medicijnen voor. Of een neusspray.
Dan zul je ook beter een anti allergeen kussen kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat je niet allergisch bent? Huisstofmijt, donzen dekbed... Het kan gewoon vanzelf ontstaan ook al had je het een tijdje geleden nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel zeker!!! Uit de bloedonderzoeken van 2 week geleden kwam dat ik nergens allergisch voor was. Hier was ik eigenlijk wel vanuit gegaan, omdat het mij wel zo leek. Net als met de katten, krijg ik ook altijd traanogen en niesbuien van e.d. als ze verharen. Maar gelukkig niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met bloedonderzoek kun je toch geen allergieën voor stofjes in de lucht vaststellen, daar moet je een krasjestest voor doen, of een histamine-provocatietest. Met bloedonderzoek test je volgens mij alleen op allergenen in voeding, toch?
Een kussen en een bed zit vol stof en huisstofmijt. Je wilt niet weten hoeveel huisstofmijt er in je matras zit. Omdat je ook astmatisch bent is het heel waarschijnlijk dat je hierop reageert. Zuig regelmatig je matras en was je kussen in de wasmachine. Je hebt ook speciale hoezen voor je matras die goed werken bij dit soort klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ligt, dan komt jouw hoofd op het niveau van het hart en is de bloeddrukdrukverdeling in jouw hele lichaam hetzelfde.
Op het moment dat je staat, dan gaat de zwaartekracht werken en zakt de druk in de bloedvaten boven het niveau van het hart ietsjes. Mogelijk verklaart dat het verschijnsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je matras zit waarschijnlijk vol met huisstofmijt. Je zou je matras ook professioneel kunnen laten reinigen.