wat gebeurt er in je "mind" waardoor tijdsbeleving kan verschillen van de ware tijd (dus subjectieve tijd versus objectieve tijd)?

er is een horloge ontwikkeld dat aangeeft als er 5 minuten verstreken zijn. dit om de tijd goed te ordenen, zodat je besef van tijd blijft behouden. Want op sommige momenten lijken 5 minuten langer te duren dan op andere momenten.
ik herken dit zeer goed. in de ochtend lijkt de tijd te vliegen. ik sta om 7 uur op om om 9 uur te beginnen met werken, maar ik kom meestal te laat. desondanks doe ik niets zinnigs : ontbijten, koffie drinken, internetten en me dan op een drafje aankleden en te laat op mijn fiets springen om te gaan werken. het lijkt wel alsof die twee uren een half uur duren.
idem als ik aan het schrijven ben : dan vliegt de tijd voorbij.
is het echter een ander moment, dan heb ik de indruk dat ik heel veel kan doen op bv. 1 uur.
hoe komt dat, dat tijdsbeleving verschilt van moment tot moment? is het bv. een mechanisme in de hersenen? er moeten toch veel mensen mee geconfronteerd worden, vermits er hier speciaal een horloge voor ontwikkeld wordt....

Toegevoegd na 3 minuten:
voor alle duidelijkheid : het gaat over een geestelijk mechanisme. dus bv. niet over "leuke momenten" die sneller gaan dan "vervelende momenten" (wat soms gezegd wordt)
ik vind de ochtend bv. niet bijzonder leuk en toch vliegt de tijd. anderzijds kan ik ook het gevoel hebben dat de tijd traag gaat bij dingen die ik wél leuk vind, waardoor ik een stuk productiever ben dus...
er moet dus een soort geestelijk mechanisme zijn die deze verwrongen waarneming veroorzaakt...

10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen absolute objectieve tijd. Zoals The Doctor al zei (en die kan het weten, als Timelord zijnde): People assume that time is a strict progression of cause to effect, but *actually* from a non-linear, non-subjective viewpoint - it's more like a big ball of wibbly wobbly... time-y wimey... stuff.
Reddie
10 jaar geleden
Een horloge dat aangeeft als er 5 minuten verstreken zijn? Wat een onzinnig iets. Er bestaan al eeuwenlang wekkers die melden dat je van activiteit moet omschakelen.
Kristal
10 jaar geleden
Ze hebben het dan ook eerst met een wekker pm je pols geprobeerd Reddie, maar dat bleek niet zo lekker te zitten en zelfs met een elastiekje wilde het niet.... vandaar de horloge ;-)
liveisgreat
10 jaar geleden
:-D kristal, een wekker kan ook om de nek gedragen worden toch?
Kristal
10 jaar geleden
Oh! Ja! Natuurlijk Liveisgreat! Dom van mij :-)) maar dat zat geloof ik weer niet zo lekker onder je jas, toch? :b
liveisgreat
10 jaar geleden
inderdaad vooral geschikt voor in de zomer.... :-)))
Kristal
10 jaar geleden
:-)

Het beste antwoord

Deze "Leuke momenten" en "Vervelende momenten" waar je het over hebt, die hebben wel effectief een effect op je besef van tijd.
Elke minuut duurt 60 seconden, maar op momenten dat je hersenen meer informatie op zich afgestuurt krijgen dan in een normale situatie, gaan ze de tijd "vertragen". Althans voor jou bewustzijn. Dit geeft jou de illusie dat de tijd sneller of trager gaat.

Het leuk vinden van iets zorgt er voor dat je (onbewust) meer informatie wilt vergaren in dezelfde tijdspanne --> tijd lijkt sneller te gaan

Als je iets niet leuk/vervelend vind gaan je hersenen minder informatie vergaren in dezelfde tijdspanne --> tijd lijkt trager

Als je iets nieuws doet (wat je leuk/niet leuk vind) moet je sowieso extra informatie vergaren , dus zou je denken dat de tijd sneller lijkt te gaan. Maar aangezien je hersenen zich aanpassen en de tijd voor jou bewustzijn kunnen manipuleren betekent dit dat het evenzeer kan lijken dat de tijd trager gaat, zelfs bij leuke activiteiten.

Ook als je ergens heel goed in bent lijken dingen voor jou trager te gebeuren. Neem nou een profvoetballer versus een amateurvoetballer. Een profvoetballer kan op een veel hoger en sneller niveau spelen (informatie verwerken/uitvoeren) dan een amateur voetballer.