Kijk maar om je heen op straat of school : beduidend minder dan 1 op de 100, zelfs veel minder dan 1 op de 1000. Voor mannen is het al een extreme lengte.

In de groeicurve zie je dat 98 % van de meisjes uiteindelijk korter is dan 1.82 . Dat betekent dat slechts 2 % van de meiden daar boven zit, terwijl de groeicurve steeds 'vlakker' wordt. Trek hem door je ze ziet dat slechts 1 % groter wordt dan 1.85, en dan is het nog tien hele centimeters naar 1.95. Een ruige schatting van 1 op de miljoen komt vermoedelijk aardig in de buurt.

Die lengte valt dus volledig buiten de normale groei, en zal vermoedelijk te wijten zijn aan een endocrinologische (hormonale) afwijking, zoals acromegalie. Tegenwoordig behandelen we meisjes met die aandoening in dit deel van de wereld, zodat ze dergelijke lengtes niet zullen bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van wie en waarom is nou weer die min ??