iemand ervaring met oordoppen op maat gemaakt?

is het echt zo dat je alles blijft horen in je omgeving maar lawaai van buren of buiten weg gefilterd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Om spraak goed te blijven horen maar (hard) omgevingsgeluid te temperen heb je selectief dempende dopjes nodig, en die zijn er vanaf ongeveer twee, drie tientjes, Niet op maat, maar de siliconenvariant zit eigenlijk bij iedereen prima.

Dit type kun je bij de audicien ook op maat laten maken (inclusief het geluidsniveau dat ze moeten dempen), maar dat is inderdaad een kostbare zaak, en meer voor werken in een (gevaarlijk) lawaaiierige omgeving bedoeld. Voor geluid van buren is het een beetje 'met een kanon op een mug schieten'. Het is ook maar de vraag of ze geluiden boven de 80 dB maken ; de meest gangbare frequentie om te dempen.

De kans echter dus levensgroot dat je met die (dure ; rond de 100-120 euro) doppen, de buren alsnog hoort omdat ze te weinig (!!) lawaai maken. Ze dempen, nogmaals, een bepaalde frequentie. Gewoon je eigen teevee wat harder zetten en 's nachts eenvoudige geluiddempers in is vermoedelijk een praktischere oplossing.

Zoals jij het beschrijft werkt het dus niet helemaal ; dan moet je juist iets hebben dat zachte geluiden dempt maar hardere doorlaat en daarvoor voldoet eigenlijk alles wat je in je oor stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet wel dat als je echt speciale op maat laat maken. dan ben je echt een paar honderd euro kwijt.