Hoe fiets je goed ingepakt (warm) naar je school/werk s ochtends?

Zoals jullie waarschijnlijk weten, gaat het komende tijd vriezen + kans op sneeuw, wat nogal vervelend is voor als je naar school of werk moet fietsen. Hoe kan je het best, zonder het echt erg koud te hebben, goed ingepakt naar school/werk fietsen zonder dat je op je school/werk weer bezweet bent van te veel kleren aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in je bikini/ zwembroek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel van wol dan natuurlijk, anders helpt het niets.
(in de zomer ook handig als het water koud is)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6 mensen vinden dit een goeie vraag, ik ook. Het is nogal een kunst om met een dikke pak kleren aan, niet bezweet aan te komen. Ik heb het zelf vanmiddag nog ondervonden, ik sta met het zweet op het voorhoofd in de winkel.

Antwoorden (10)

Je moet zorgen dat je inderdaad goed bent ingepakt, en daarbij zijn van belang dat je je handen en je oren goed beschermt.
Als je verder jezelf normaal kleedt op de kou, dan is het al goed genoeg.

nu het antwoord op je vraag:
Fiets heel rustig, dan ontwikkel je niet zoveel warmte binnen de isolatie van je dikke kleding. Dat scheelt ook nog eens in de risico's die je loopt gezien de mogelijke gladheid.
12 jaar geleden
Gewoon een lekkere dikke jas aan! Misschien nog wat extra kleding aan, en zo'n soort van plastic ding om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 paar warme sokken, als dat past met je schoeisel. Op je romp meerdere lagen en vooral handschoenen!
muts op, beetje vet/creme op je lippen.
Een hoop werk maar het levert wel wat op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het 0 graden is, is het verschil met je lichaamstemperatuur 37 graden. Als het -10 graden is is het verschil 47 graden.
Dus moet je isolatielaag 47/37 keer zo goed zijn.
Ofwel je moet nu ca. 1,25 spijkerbroeken over elkaar aantrekken. Datzelfde geldt voor je bovenlichaam, je voeten en je handen.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom allemaal minnen zonder maar één argument erbij???
Bij erge kou een panty/mallot onder je lange broek.
Extra hemd , wanten, muts, sjaal , warme jas .. geen plastic, want daar ga je in zweten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ouderwetse goede remedie tegen koude en wind is een krant onder je jas te steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en stro in de klomp'm! bij het paardrijden in de winter deed ik sokker over mijn laarzen heen (het ziet er niet uit, maar het helpt wel tegen bevroren teentjes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sokkeN dus (extra sokken wel te verstaan, in de laarzen had ik uiteraard ook sokkeN) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whahaha eucalypje, kon ik je maar een punt geven voor het lachen, stro in de klomp'm!!!
Jezelf warm houden is erg belangrijk de komende tijd.

- Een dikke jas
- Handschoenen
- Muts die je oren ook warm houden
- Sjaal
- T-shirt/trui met lange mouwen

Tip: Ik zou de sjaal als een ''terrorist'' zo noem ik het even dragen.
Dus dat het je neus en mond ook bedekt.
Houdt je namelijk erg warm.

Als dit niet gaat lukken en je na 1 dag naar school te hebben gefietst het koud had moet je gewoon met het openbaar vervoer gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een maillot, lange onderbroek, legging of (niet te wijde) pyjamabroek onder je kleren doet al een heleboel, en een regenbroek daar overheen is helemaal ideaal. Als je niet al te kouwelijk bent, volstaat de -winddichte- regenbroek. (Die trek je ook makkelijk weer uit).

Dikke jas, sjaal die de opening goed afsluit, en als je dat prettig vindt een muts / oorwarmers en handschoenen. Dichte, hoge schoenen schelen ook HEEL veel .

Verder hoef je je niet overdreven dik in te pakken, want inderdaad : van fietsen krijg je het snel warm. Zelf heb ik met dit weer dan ook in mum van tijd de muts af, een paar 100 meter verder op gaan de handschoenen uit, de sjaal gaat ergens onderweg af, en uiteindelijk arriveer ik zelfs in de regel met de jas los.

Ben je een erge 'warmkleum', zorg dan dat je kleding verder is afgestemd op de - altijd veel te warme- plaats waar je naar toe moet. Thermo-ondergoed is in de regel leuk als je een paar uur post moet lopen ofzo, maar veel te warm als je nog de hele dag ergens binnen moet zitten waar het boven de 18 graden is. Een goede jas met eventueel een vest eronder en een winddichte / sneeuwdichte 'overbroek' naast het assortiment breigoed (sjaal, muts, handschoenen) volstaat tot zeker een graad of min 10. Daaronder moet je vaak toch wel drastischer maatregelen nemen, en wordt het omkleden op de plaats van aankomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, ik ben postbode en loop al vrij snel met een regenbroek aan, ideaal! Anderen lopen met een pyjamabroek of legging onder hun broek maar ik vind een regenbroek lekkerder.
Ik zit ook altijd op de fiets.En doe mijn kleding nu in meerdere dunnere laagjes i.p.v één dikke pul.Een open hemdje b.v daarover een thermisch hemdje eventueel een t-shirt met lang mouwen een pulletje met een vest.Dat kan je daarna ook weer uitzwieren op het werk of de school.De uitstekende lichaamsdelen (neus oren hoofd handen)krijgen eerst kou, voorzie muts haarband sjaal eventueel oorwarmers en warme handschoenen.leg deze eventueel eventjes op de verwarming voor je vertrekt.Maar door de beweging op de fiets krijg je het al vlug warm.Het zijn eigenlijk alleen maar de eerste minuutjes van echte kou aanvoelen en het gedacht aan de koude als je lekker warm binnenzit en naar buiten moet .Maar als je aankomt begin je het lekker warm te krijgen en dat geeft een fijn en gezond gevoel,wat de koude minder erg maakt.Nog een tip doe geen plastiek achtige kleding(bij bepaalde regenkleding b.v )want dan ga je zweten en krijg je nadien kou. En voor de voeten nog lekker warme wollen sokken.Als deze beginnen te kriebelen als je weer in een warme omgeving komt steek ze dan op voorhand een nachtje in de vriezer,dan gaat de kriebel eruit!.Zo warme groetjes.....

Toegevoegd na 2 minuten:
Een velouren broek is ook warmer dan een jeans broek of anders legging er onderaan !.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thermo broek en thermo shirt onder je kleren aan werkt altijd en niemand ziet het!!