Wat is een tampon?

Oke oke, ik weet wel een beetje wat een tampon is. Maar dit is iets waar ik zo weinig van af weet, dat ik volgens mij verkeerde gedachtes er over heb. Ik vind het ook raar dat ik dit niet met verzorging heb gehad. En dan heb je ook nog maandverband, inlegkruisje. Iets met een touwtje. En is het niet irritant als je moet plassen? Waarom wordt het eigenlijk gedragen? Het hoort toch bij de natuur? Allemaal vragen waar ik geen antwoordt op weet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha geniale vraag +1!
AWM
14 jaar geleden
Alweer een kutvraag.
Niet op ingaan, stel ik voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:( nee ff serieus ik weet hier echt te weinig over!
Lekker aardig trouwens :S
AWM
14 jaar geleden
Je bent nog te jong voor deze website.

Het beste antwoord

Een tampon bestaat uit samengeperste watten die bij een vrouw in de vagina gebracht wordt. De tampon zuigt zich vol met het menstruatiebloed. Een tampon is ongeveer 4 centimeter lang. Een tampon heeft als hij droog is een diameter van 10 tot 15 mm, afhankelijk van het type. Aan de onderzijde zit een draadje, dat uit de vagina blijft hangen en waarmee de tampon verwijderd kan worden. Eenmaal ingebracht voelt de vrouw niets van de aanwezigheid van de tampon. Daarom vinden veel vrouwen het dragen van tampons prettig.

In zweden noemen ze het ook wel: Kütteproppe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een tampon bestaat uit samengeperste watten van gezuiverde katoen en celstoffen met daaromheen een zacht, vochtdoorlatend omhulsel. De watten worden volgens een bepaald procédé bewerkt zodat ze een compacte massa vormen en dit ook blijven als ze volgezogen worden met vocht. Tampons worden in de vagina geschoven en zuigen daar het menstruatiebloed op. Als de tampon vol zit, wordt hij verwijderd met een trekkoordje, dat in katoen gemaakt is en water afstoot.
Net zoals bij maandverbanden bestaan er ook bij tampons diverse modellen.

'Mini' wordt gebruikt bij licht bloedverlies (opvangvermogen 6-8 ml) aan het begin of einde van de menstruatie; 'normaal' bij gemiddeld bloedverlies (opvangvermogen 8-10 ml), 'super' voor zwaar, onregelmatig bloedverlies en voor het geval het onmogelijk is om tampons regelmatig te wisselen (opvangvermogen 10-12 ml) en 'super plus' voor zeer zwaar bloedverlies en een tijdje na de bevalling (opvangvermogen 12-14 ml).

Een tampon sluit het lichaam niet af. Het bloed wordt geabsorbeerd terwijl het de vagina inloopt. Is de tampon helemaal vol, dan lekt hij aan de onderkant door. Gemiddeld is een tampon vijf centimeter lang, en bedraagt de omtrek vier centimeter. Nadat het bloed, vocht en andere afbraakstoffen uit de vagina werden opgeslorpt, is de tampon twee keer zo groot.

Tampons zijn niet geheel biologisch afbreekbaar. De zuivere katoen- en celstofvezels worden wel op een milieuvriendelijke wijze gebleekt. Tampons mogen niet doorgespoeld worden in het toilet, de biologisch afbreekbare inbrenghulzen daarentegen wel.

Tampons kunnen niet verschuiven, je voelt ze niet tijdens het bewegen en ze zijn klein van formaat en dus makkelijk mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tampon zit bij sommige mensen prettige dan een maandverband in je onderbroek.

Als je ongesteld bent kan je behoorlijk bloeden en als je moet plassen haal je deze eruit en kan je deze dan gelijk verschonen. Maar ook al haal je deze er niet uit je kan wel plassen maar neemt dan gelijk ontzettend veel vocht op en het touwtje wordt dan kletsnat dus ook een reden om te verschonen.

iets met een touwtje is dus een tampon, en maandverband heb je in allerlei maten en vormen (surfplanken).

Een tampon is super handig als je wilt zwemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: als een tampon goed is ingebracht, neemt hij niet 'ontzettend veel vocht op' als je plast. Dan zit de tampon namelijk niet diep genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ heeft gelijk Lora,je plast uit een ander gaatje dan die waaruit je menstrueert.De urine kan dus helemaal niet bij de tampon komen.
Een soort theezakje maar dan voor een andere plek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even over het waarom van een tampon:
1. ze zijn handig als je wilt gaan zwemmen. Maandverband is dan nl geen optie.
2. als je maandverband draagt kan dat gaan broeien, en kun je een soort van "luieruitslag" krijgen, daar heb je bij een tampon geen last van.
3. Als je heel veel bloed verliest, kun je zowel een tampon als maandverband gebruiken en lek je dus minder snel door.
4. Bij een tampon blijf je schoner van onder omdat die al je bloed opvangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een vrouw dit draagt en het niet 'natuurlijk' laat vloeien: daar worden broek of rok, stoelen, benen en daarna schoenen en na een klein poosje de straat en overal waar ze zou lopen zo rood en vlekkerig van. Een vrouw kan het niet beheersen zoals met plassen mogelijk is. Al heb ik ooit gelezen dat het zou kunnen worden getraind. Ik hou het op een fabeltje. Ik zal het als goeievraag stellen.

Vroeger, toen er nog geen industrie van maandverband en tampons was, bebruikte men katoenen doeken die werden gevouwen tot dikke lappen en die moesten vervolgens steeds gewassen worden. Leuk als je een babou of werksters had maar een goor en vermoeiend werkje als je zelf over een tobbe gebogen moest staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom goor? Griezel je van je eigen bloed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou stel dat je, zoals ik twee dochters heb en je moet van 3 mensen, met de hand, drie ladingen maandverbanden gaan wassen. Ik ben niet dol op bloed zien (ik word altijd wee van in de knieen).
Ik heb een tijdje met de hand gewassen (toen ik net op kamers woonde) en gewone was vind ik al goor. Net als vuil afwater. Katoenen luiers heb ik ook nog gewassen, dat moet met de hand (als je geen geld kan of wil uitgeven aan een wasdienst voor luiers) anders komen je gewone kleren onder de poep te zitten, ook goor.
Ik ben niet vies van mezelf maar zodra het in kleren komt te zitten en een tijdje wordt bllotgesteld aan zuurstof wordt alles vies.
Ha, die NintendoNerd;

Een tampon is een bloedzuiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk dat iedereen zomaar aanneemt,dat een tampon een inbreng verband is voor menstruerende vrouwen. Maar ik heb als man in de afgelopen 3 weken 2x een tampon ingebrach zien(en vooral voelen) worden in mijn neus! Eerst 2x een gewone door de arts van de huisartsenpost en daarna omdat het bloeden van mijn neus niet ophield een opblaasbare in het zieken huis. En dat laatste is geen pretje! Beide malen eindigde het ermee,dat de boel werd dichtgeschroeid.