Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik 'vergeet' soms adem te halen, hoe zit dat?

Mijn ademhaling is over het algemeen ondiep en oppervlakkig. soms komt het zelfs voor dat ik vergeet adem te halen. Dit gebeurt voornamelijk overdag, van apneu is geen sprake.
Als ik het vergeet neemt mijn lichaam na een tijdje ineens een hele grote hap adem.
Hebben hier meer mensen ervaring mee en wie weet wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Zal het door de geest komen of is het iets fysieks?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimmietje, bedoel je tijdens je slaap? Dat is echt iets anders, en moet daarmee moet je inderdaad eens langs je huisarts. Mogelijk heb je dan slaapapneu, dat kan allerlei klachten geven, en gevaarlijke vormen aannemen. Wat VS beschrijft is m.i. iets anders, hij zegt ook duidelijk dat er geen sprake is van apneu.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ik zal zeker bij de huisarts langs gaan!

Mijn vader had dit ook, maar dat was tijdens het slapen.
Door de stress en overgewicht vergat hij te ademen.
Hij ging telkens naar het ziekenhuis en zeide dat hij niks had. Toen ging hij in Istanbul => Turkije ook een onderzoek laten doen. Daar kwamen ze er achter dat hij een slaap-apneu heeft. Nu gebruikt hij een apparaat tijdens het slapen, dat apparaatje geeft hem adem als hij het vergeet.

Liefs, en sterkte. hopelijk niks ergs!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om eerlijk te zijn denk ik dat dit vooral te maken heeft met stress, en met een te 'hoge' ademhaling. De oppervlakkige ademhaling dus waar je het over hebt.

Je zegt zelf dat er geen sprake is van apneu, het gaat dan ook om de ademhaling overdag. Bij het echt wegvallen van de ademhaling zou er hooguit nog een ernstig neurologisch probleem kunnen zijn in de hersenstam, maar dat kan simpelweg niet het geval zijn alleen al omdat je bij bewustzijn bent. Daarbij: als dit probleem alleen overdag voorkomt, is het dus een probleem dat je alleen hebt wanneer je bewust bent. Ergo: je ademhaling kruipt omhoog als je wat gespannen of gestresst bent, of simpelweg omdat je geen goede ademhalingstechniek hebt, en je ademt soms té oppervlakkig, of zit soms zelfs onbewust je adem in te houden. Ik herken het wel een beetje, en merk inderdaad dat als ik veel te doen heb of gespannen ben, ik mezelf er ineens op betrap dat ik niet normaal dooradem.

Het beste kun je proberen zoveel mogelijk te oefenen met buikademhaling, en als je echt problemen houdt, eens een verwijzing vragen naar een ademhalingstherapeut, of een oefentherapeut Cesar of Mensendieck. Die werken ook veel met de ademhaling, meer in elk geval dan de meeste fysiotherapeuten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je dat het ook met concentratie te maken kan hebben? Dat het volledig opgaan in iets het ademhalingsproces kan verstoren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh dat denk ik wel. Denk aan het afwachten "met ingehouden adem" bij een spannende ontknoping van een film. Je houdt soms automatisch even je adem in bij bepaalde emoties ook, dus als je ergens in opgaat en je bent tegelijk ook wat gespannen (of zit niet ontspannen, of wat dan ook) dan kan het goed zijn dat je wat eerder je adem onbewust in gaat houden dan anders.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing