In je speeksel zit kalk. Als je tandplak niet goed verwijdert, bindt het zich met deze kalk en versteent het tot tandsteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

speeksel bevat kalium, natrium en waterstofcarbonaat en a-amylase, dat is een enzym.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij denkt aan tandsteen en ketelsteen, ketelsteen komt door kalk en dus zal tandsteen ook door kalk komen... Mooi gefantaseerd maar is niet zo... De niet verwijderde tandplak wordt hard en verkalkt in tot tandsteen... Zo zit dat... Het is dus niet het water in het speeksel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mede daardoor kun je ook verstopte speekselklieren krijgen.

Lies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je speeksel zit kalk. Als je tandplak niet goed verwijdert, bindt het zich met deze kalk en versteent het tot tandsteen.