waarom testen ze bij anesthesiologie niet voor een operatie of je allergisch bent voor narcose?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie zegt dat ze dat niet doen ?

Antwoorden (1)

Er wordt altijd - behalve bij echte spoedoperaties - bij een preoperatieve screening gevraagd of jij of één van je familieleden ooit complicaties heeft gehad van narcosemiddelen. Als er reden is om te denken dat iemand allergisch kan zijn, bijvoorbeeld als iemand al heel veel allergieën heeft, wordt vantevoren soms allergologisch onderzoek gedaan. Bovendien zijn er heel veel soorten narcosemiddelen, dus zal men bij verdenking op (risico op) allergie, kiezen voor een middel waarbij de kans op een schadelijke allergische reactie, klein is.

De kans op een allergie met ernstige afloop op een narcosemiddel, is echter heel erg klein. Daarbij is op de OK de controle al zo goed, dat de meest voorkomende reacties direct heel adequaat behandeld kunnen worden. Daarbij is de kans op een (ernstige) allergische reactie groter wanneer iemand al eens blootgesteld is geweest aan een bepaald middel, en is een eerste allergische reactie bijna altijd milder dan een eventuele volgende. Wat dat betreft kun je soms zelfs beter niet testen, of althans, zo werd beredeneerd door de allergoloog bij iemand die ik ken.

Als ernstige allergische reacties op narcose regelmatig voor zouden komen, zou daar ongetwijfeld ook eerder op getest worden, zodat men een middel kan kiezen waarvoor iemand niet allergisch is. Dat komt echter zo weinig voor, dat het net als met elk ander medicijn, niet nodig en niet erg efficient is, om vantevoren te testen op een eventuele reactie. Je huisarts laat jou ook niet bij elk middel dat hij/zij jou voorschrijft, de eerste pil nemen terwijl je nog een paar uur in de praktijk of in het ziekenhuis in de gaten wordt gehouden. Wanneer je eerder ernstige allergische reacties hebt gehad, en een bepaald middel toch noodzakelijk is, zal men dat misschien wel doen. Maar niet standaard.